زاهدان /

تفتان نماد استقامت و بزرگی بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از گسترده ترین استانهای کشور دارای ظرفیتهای و پتانسیلهای بی نظیری است که تا کنون بدرستی معرفی نشده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارا ن زاهدان، معاون پژوهشی دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مهمترین ارتفاعات استان سیستان و بلوچستان اثر طبیعی ملی تفتان است.

دکتر نوری ، اظهار داشت: آتشفشان تفتان به عنوان تنها آتشفشان نیمه فعال کشور از جاذبه های گردشگری بسیار زیادی برخوردار است.

نوری گفت: استعدادهای طبیعی تفتان، جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد و این ویژگی های منحصر به فرد اگر با امکانات و سرمایه گذاری مناسب همراه شود، می تواند سالانه گردشگران بی شماری را به سوی خود جذب کند.

وی ادامه داد: قله تفتان به ارتفاع ۳۹۴۴متر در جنوب شرقی ایران، جنوب زاهدان و نزدیکی شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: کوه تفتان آتشفشانی نیمه فعال و به قولی فعال ترین کوه آتشفشانی فلات ایران است.

نوری در رابطه با وجه تسمیه قله تفتان گفت: نام قله تفتان از کلمه "تفت" به معنای گرم و سوزان می آید و علت آن آتشفشانی بودن این کوه و خروج گاز گوگرد از درون آن است.

وی اضافه کرد: دهانه‌ای با شیب تند در دامنه جنوبی قله این آتشفشان وجود دارد که قسمتی از آن بوسیله انفجار شدید و فرسایش بعدی خراب شده است. از دیوارهایی که شیب تند دارند مواد زرد و سفید رنگ صوت‌زنان بالا می‌آیند.

معاون پژوهشی دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان، افزود: این مواد ابر سفید و مشخصی را تشکیل می دهند که از فاصله 100 کیلومتری قابل روئیت است و منظره یک آتشفشان فعال را بخوبی نشان می‌دهند. گدازه های تفتان مساحتی معادل 1300 کیلومتر مربع را زیر پوشش دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بسياري از زيرساخت هاي صنعت گردشگري براي بهره برداري از جاذبه ها و چشم اندازهاي طبيعي ديدني و زيباي حاشيه کوه آتشفشان نيمه فعال تفتان ايجاد شده است/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.