فارن پالسی گزارش داد:

آیا روسیه در تدارک حمله نظامی به اوکراین در چند هفته آینده است؟

پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی به قلم "کالم لینچ" تحت این عنوان که "روسیه در تدارک مداخله نظامی در اوکراین است" نوشت : ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دیپلمات های بلندپایه وی در چند هفته اخیر بارها اطمینان داده اند که قصد ندارند به شرق اوکراین نیرو اعزام کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، فارن پالسی در گزارشی نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه 21 آوریل اظهاراتی را مطرح کرد که نشان می دهد مسکو احتمالا در تلاش برای فراهم آوردن زمینه سیاسی مداخله نظامی در اوکراین است.  

لاوروف در کنفرانسی خبری در مسکو اعلام کرد روسیه به توقف اقدامات تحریک آمیز افراط گرایان مسلح اوکراینی متعهد شده است ؛ افراط گرایانی که در تلاش برای راه اندازی جنگ داخلی در مناطق روس زبان اوکراین هستند. 

وی افزود دولت روسیه تحت فشار فزاینده متحدان خود در شرق اوکراین برای محافظت از آنها قرار گرفته است و به شدت از مسکو خواسته شده است تا به هرج و مرج در مناطق جنوب شرق اوکراین پایان دهد. 

اظهارات لاوروف با توجه به اینکه وی در کانون تلاش های مسکو برای گفتگو و دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین قرار داشته اظهاراتی درخور توجه است. 

لاوروف در کنفرانس خبری روز دوشنبه همچنین در گفتگو با خبرنگاران افزود : "آنها که عمدا به دنبال راه اندازی جنگ داخلی هستند از سیاست توسل به خشونت نیز حمایت می کنند از این رو نه تنها چنین سیاستی را محکوم می کنیم بلکه با آن مقابله نیز خواهیم کرد."
 
تنش ها در پی آن رو به شدت گذاشت که جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای اعلام حمایت از دولت انتقالی اوکراین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شهرداری این کشور در 25 ماه مه ، وارد کیف شد.

همچنانکه مقامات مسکو و کیف یکدیگر را به نقض مفاد توافقنامه 17 آوریل متهم می کنند تلاش های آمریکا و اروپا برای مذاکراه و دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران کنونی در مناسبات روسیه و اوکراین با بن بست مواجه شده است . 

توافقنامه 17 آوریل با هدف جلوگیری از تشدید درگیری های مسلحانه میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و نیروهای امنیتی اوکراین امضاء شد. 

اظهارات اخیر لاوروف درست یک روز پس از آن مطرح شد که سه شبه نظامی هوادار روسیه در پست بازرسی واقع در نزدیکی شهر اسلویانسک کشته شدند. 
مسکو اعلام کرده است این افراد به دست اعضای جنبش ملی گرای افراطی  کشته شده اند که با مخالفانی که ویکتور یانوکوویچ را ماه فوریه از سمت ریاست جمهوری برکنار کردند، ارتباط دارد. 

در همین حال دولت اوکراین اعلام کرد این حمله که از زمان رای ساکنان کریمه به جدایی این منطقه از اوکراین در ماه مارس بی سابقه بوده است برای کمک به مسکو به منظور توجیه هرگونه مداخله نظامی در شرق اوکراین به اجرا گذاشته شد.  مقامات آمریکا و اروپا ادعا کرده اند مسکو در صورت مداخله نظامی و یا تلاش برای الحاق مناطق بیشتری از اوکراین به خاک این کشور با تشدید تحریم ها روبرو خواهد شد.

پوتین جمهوری خودمختار کریمه؛ شبه جزیره ای روس زبان را که مدتها میزبان ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه بود از خاک اوکراین جدا  و از حق روسیه برای محافظت از جان قومیت های روس در آنسوی مرزهای این کشور دفاع کرد. 

جدایی طلبان هودار روسیه در شرق اوکراین از مسکو خواسته اند به منظور محافظت از آنها در برابر حملات شبه نظامیان اوکراینی و یا نیروهای امنیتی ، نیروهای حافظ صلح به این منطقه اعزام کند. 

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ، ناتو ، اعلام کرد روسیه 40 هزار نیرو در مرز این کشور با اوکراین مستقر کرده است که توسط جنگنده ها ، هلیکوپترها و خودروهای زرهی پشتیبانی می شوند. ناتو هفته گذشته تصاویر ماهواره ای را منتشر کرد که استقرار نیروهای روس و تجهیزات نظامی را در این منطقه مرزی نشان می داد.

لاوروف در اظهارات اخیر خود دلیل این اقدام روسیه را توجیه و دولت کیف را به نقض آشکار مفاد توافقنامه ای متهم کرد که با میانجیگری وی ، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو امضاء شد.  وی افزود به طور کلی کیف قادر به کنترل افراط گرایان نیست و احتمالا تمایلی به این کار ندارد. 

در چارچوب توافقنامه ژنو، گروه های مسلح در اوکراین ملزم به کنار گذاشتن سلاح‌های خود و واگذاری کنترل ساختمان های دولتی شده اند. ناظرانی از سازمان امنیت و همکاری اروپا برای گفتگو درباره واگذاری کنترل ساختمان‌های دولتی به اوکراین سفر کرده اند اما جدایی طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین تاکنون از عمل به مفاد این توافقنامه خودداری کرده‌اند. 
وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد شبه نظامیان هوادار روسیه که توسط سرویس های مخفی روسیه مسلح و آموزش داده می شوند مسئول حمله روز یکشنبه در اسلویانسک هستند.  وی مدعی شد: سرویس های امنیتی ویژه اوکراین اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می دهند روسیه هفته آینده به اقدام نظامی علیه اوکراین متوسل خواهد شد. 

وی ادعا کرد : شبه نظامیان هوادار روسیه همچنان به ایجاد بی ثباتی در شرق اوکراین ادامه می دهند تا زمینه لازم را برای تجاوز نظامی روسیه به این کشور فراهم کنند. وزارت امور خارجه روسیه و رسانه های تحت کنترل کرملین تبلیغاتی را آغاز کرده اند. همه این اقدامات تنها یک هدف می تواند داشته باشد : ترغیب روسیه به ادامه سیاست تشدید تنش در اوکراین با حمایت از گروه های به ظاهر جدایی طلب در میان جوامع شرق اوکراین . 

مناقشه سیاسی اوکراین نوامبر سال گذشته آغاز شد که در نهایت به کودتا علیه یانوکوویچ و کنار گذاردن وی از قدرت و الحاق کریمه به خاک روسیه انجامید. در پی آنکه شبه نظامیان هوادار روسیه کنترل ساختمان های دولتی را در برخی شهرهای شرق اوکراین در اختیار گرفتند این بحران در هفته های اخیر ابعاد گسترده تری پیدا کرده است. 

یانوکوویچ روز دوشنبه در بیانیه ای از نظامیان اوکراینی خواست تا از اوامر مقامات دولت انتقالی تبعیت نکنند و مرتکب خشونت نشوند. وی از شهروندان اوکراینی خواست تا از پیشنهاد پوتین برای تبدیل نظام سیاسی این کشور به یک نظام فدرالی حمایت کنند. یانوکوویچ برگزاری همه پرسی درباره تشکیل نظام فدرالی را پیش از انتخابات 25 ماه مه خواستار شد و آن را تنها راه برای حفظ یکپارچگی اوکراین اعلام کرد. وی افزود اگر چنین اقدامی صورت نگیرد اوکراین با خطر تجزیه و احتمالا جنگ داخلی روبرو خواهد شد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار