کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز زیر پوشش مرکز نجات دریایی ایران

مراکز جستجو ونجات دریایی در دو ماهه ابتدای سال جاری 43 دریانورد را در سواحل خلیج فارس، دريای عمان و دریای خزر نجات دادند.

به گزارش حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مراکز جستجو و نجات در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر با مشارکت و همکاری سایر سازمان‌ها و دستگاه های ذیربط در طرح ملی جستجو و نجات و با استفاده از شناورهای ناجی توانستند به این دریانوردان مضطر کمک رسانی کنند و همچنین به 27 دریانورد نیز خدمات پزشکی از راه دور ارائه شد.

محمد رضا قادری با بیان الحاق ایران به کنوانسیون جستجو و نجات دریایی افزود: بر اساس الزامات این کنوانسیون ایران وظیفه دارد در همه آب‌های ایران برای همه کشتی های تحت پرچم ایران و همچنین کشتی های عبوری در منطقه خدمات جستجو و نجات دریایی را ارائه کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سالانه بیش از 50 هزار کشتی اقیانوس پیما پس از عبور از تنگه هرمز از محدوده دریایی ایران عبور می‌کنند که همگی تحت پوشش خدمات جستجو و نجات ایران قرار می‌گیرند.

قادری در ادامه به همایش و مانور جستجو و نجات و مقابله با آلودگی دریا اشاره کرد و گفت: این همایش با هدف ایجاد هماهنگی عملیاتی، ارتقاء مهارت‌های فردی و گروهی تیم های عملیاتی هر ساله در یکی از بنادر شمالی و جنوبی کشور برگزار می‌شود.

قادری افزود: در مانور جستجو و نجات و مقابله با آلودگی نفتی که خرداد ماه در آب‌های استان گیلان برگزار شد 3 فروند بالگرد و 28 فروند شناور نسبت به تمرین عملیات اطفاء حریق، کنترل صدمات، جستجو و نجات، مقابله با آلودگی و انتقال مصدومان اقدام کردند.

مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: برگزاری این گونه مانورها در چارچوب ترغیب ارگان های دریایی و بخش خصوصی برای مشارکت مؤثر در عملیات‌های واقعی جستجو و نجات (SAR) و مقابله با آلودگی، آگاهی از نقاط ضعف در استفاده از تجهیزات و رفع موانع و مشکلات عملیاتی و حضور حاکمیت در آب‌های سرزمینی است.

وی با اشاره به شرکت واحدهای دریایی و هوایی سازمان بنادرو دریانوردی، نیروی دریایی ارتش، نیروی انتظامی، هلال احمر، شرکت نفت خزر، اورژانس و نیروهای مردم نهاد در مانور ملی جستجو و نجات و مقابله با آلودگی نفتی گفت: با توجه به اهمیت همکاری کشورهای منطقه نمایندگانی از کشورهای آذربایجان و ترکمنستان در این مانور به عنوان ناظر حضور داشتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار