گزارش وب سایت اویل پرایس: آیا دوران پسابرجام به تقویت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران منجر خواهد شد؟

وب سایت اویل پرایس در گزارشی نوشت: در دوران پسابرجام، شاهد رونق بخش انرژی در ایران خواهیم بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب سایت "اویل پرایس" در گزارشی نوشت: 14 ژوئیه 2015 (23 تیر 94)، ایران و شش قدرت جهانی (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا) به توافق هسته ای دست یافتند. قرار شد در ازای لغو تحریم های اقتصادی و انرژی، فعالیت های هسته ای این کشور محدود شود. طبق توافق حاصل شده، تحریم های اقتصادی ایران اوایل سال 2016 (اواخر 94) لغو خواهد شد. این کشور قصد دارد، همزمان با لغو تحریم ها، تولیدات نفتی خود را به 500000 بشکه در روز افزایش دهد. در مارس 2016 (31 روز منتهی به 13 فروردیبن 95) نیز به 1 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد. 

در ادامه گزارش با استناد به پیش بینی تحلیلگران در خصوص کاهش بهای نفت در سال 2016 (1395)، پرسشی مطرح شده است. در این گزارش آمده است: با توجه به سیر نزولی بهای نفت در سال 2016، آیا ایران برنامه خاصی برای افزایش تولیدات نفتی خواهد داشت؟ نگارنده گزارش پاسخ می دهد: بررسی های انجام شده حکایت از آن دارد که ایران نه تنها برنامه ویژه ای در این خصوص دارد، بلکه به دنبال توسعه ظرفیت های پالایش و پخش فرآورده های نفتی است. اما آیا ایران به دنبال ایجاد بازاری داخلی برای نفت خام است و یا درصدد سرمایه گذاری در بازاری نامعین برخواهد آمد؟ نگارنده در پاسخ این پرسش می افزاید: ایران در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در بازارهای خارجی است. عباس کاظمی -- معاون وزیر نفت ایران – در این خصوص اظهار داشت: "این کشور در حال مذاکره برای سرمایه گذاری در بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکای لاتین است." از این رو می توان نتیجه گرفت ایران خواهان خریداری پالایشگاه ها و یا خرید بخشی از سهام پالایشگاه های خارجی است تا نفت خام خود را فرآوری کنند. در این میان، چین و هند تمایل شدیدی به سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری در پروژه های جدید انرژی ایران دارند.

نگارنده گزارش می افزاید: در پی تحریم های اقتصادی سال  2012 (1391)، صادرات نفت خام ایران به 1 میلیون بشکه در روز رسید. از این رو، در دوران پسا برجام، شاهد  افزایش تولیدات و صادرات نفتی در سال 2016 (1395) در این کشور خواهیم بود. ایران در بازار نفت آسیا سرمایه گذاری خواهد کرد. هند و آفریقای جنوبی نیز خواهان افزایش واردات نفت خام از این کشور هستند. آفریقای جنوبی حتی به دنبال ساخت یک پالایشگاه با همکاری ایران است.

نگارنده گزارش در خصوص عربستان نیز می افزاید: عربستان در صنعت پالایش نفت خام به یک قدرت تبدیل شده است. این کشور از صادر کنندگان بزرگ نفت در جهان است. با توجه به تقاضای بالای بنزین به ویژه در بخش پالایش، فن آوری، بازاریابی و توزیع، این کشور می تواند خوش بدرخشد. از این رو، ایران نیز تمایل دارد استراتژی مشابهی را در بازار داخلی نفت خام اتخاذ کند. ضمن اینکه ایران خواهان سرمایه گذاری در کشورهایی نظیر هند و آفریقای جنوبی است. این کشورها در بخش پالایش، فرآوری، بازاریابی و توزیع نفت خام، عملکرد موفقی داشتند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار