دبیر سومین سوگواره هنرهای نمایشی بیان کرد؛

نگاه ویژه سوگواره خمسه به بخش تئاتر مساجد/ 28 آبان ماه اختتامیه سوگواره

نشست خبری سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه با حضور علی اصغر خسروی و دبیر اجرایی آن برگزار شد.

نگاه ویژه سوگواره خمسه به بخش تئاتر مساجد/ 28 آبان ماه اختتامیه سوگواره
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» با حضور علی اصغر خسروی و دبیر اجرایی آن برگزار شد.

خسروی دبیر سومین سوگواره هنرهای نمایشی در خصوص دوره سوم این جشنواره گفت: بعد از برگزاری سوگواره دوره دوم، نقاط ضعف آن را شناسایی کردیم و در دوره سوم آنها را بر طرف نموده‌ایم. علاوه بر بخش‌های گذشته جشنواره، به جهت رفع ضعف متون نمایشی در دوره سوم مسابقه نمایشنامه‌نویسی را هم اضافه کرده‌ایم. از طرفی تئاتر مسجد را هم به  این دوره افزوده‌ایم که بخش قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.
 
وی در رابطه با برنامه ریزی اختتامیه دوره سوم سوگواره «خمسه» اظهار داشت: اجراهای نمایش در این حوزه از 20 آبان ماه روی صحنه رفته است. اما مراسم اختتامیه این دوره 28 آبان ماه در بهشت زهرا (س) برگزار خواهد شد که شاهد اجراهای خیابانی و عاشورایی هنرمندان هم خواهیم بود.  
 
دبیر سوگواره «خمسه» در خصوص بخش صحنه‌ای اظهار داشت: از بین 135 اثر در بخش صحنه‌ای 47 اثر را در مرحله بازبینی پذیرفته‌اند که در آخر 12 اثر به بخش نهایی راه یافته‌اند. همچنین در بخش خیابانی از بین 81 اثر 16 گروه به مرحله بازبینی رسیده‌اند.  
 
وی افزود: در بخش مدافعان حرم هم که از دوره قبل به این سوگواره افزوده شده بود، از بین 25 اثر 8 اثر به بخش نیمه نهایی راه پیدا کرده‌اند.  
 
وی در راستای تعیین محل ثابت برای اجرای نمایش تعزیه‌خوانی مطرح کرد: ما برای بخش اجرای تعزیه میدان امام حسین (ع) را به صورت ثابت برای هنرمندان در نظر گرفته ایم تا بدون هیچ دغدغه‌ای به فعالیت در عرصه خود بپردازند.  
 
خسروی با بیان اینکه ما با فقر نمایشنامه‌نویسی مذهبی مواجه هستیم، مطرح کرد: یک اثر نمایشی را 15 گروه با تغییرهای کوچک به سوگواره ارائه داده بودند که پس از بررسی های متعدد متوجه شدیم ما با فقر نمایشنامه نویسی در بخش مذهبی مواجه هستیم که می‌بایست آثار جدیدی با توجه به پوشش هنرمندان خلق شود.  
 
وی افزود: در جهت تشویق نمایش‌نامه‌نویسان خلاق مذهبی 5 اثر منتخب را به صورت کتاب چاپ می‌کنیم و جوایز ارزنده‌ای برای نفرات اول تا سوم در نظر گرفته‌ایم.  
 
خسروی در خصوص بخش تئاتر مساجد اظهار داشت: ما کارشناسان حرفه ای را در این حوزه برای راهنمایی گروه‌ها فرستاده‌ایم تا شاهد اتفاقات خوب با آثار شاخص در این بخش باشیم. زیرا که من به این بخش امیدواری بسیاری دارم و می توانم خاطراتی را برای هنرمندان بین دهه 50 و 60 تداعی کند. هنرمندانی که شروع حرفه هنری تئاتر خود را از تئاتر مساجد آغاز کرده اند.  
 
خسروی در رابطه با کمک هزینه ها گفت: بخش اول کمک هزینه‌ها را به بخش صحنه‌ای سوگواره خمسه پرداخت کرده ایم که از امروز به مراتب این هزینه‌ها را به بخش‌های دیگر هم پرداخت می‌کنیم تا هیچ مطالباتی از دوره سوم باقی نخواهد ماند.   
 
وی در راستای حضور کوروش زارعی در سوگواره خمسه مطرح کرد: همکاری و همدلی کوروش زارعی را در بخش تئاتر مساجد داریم که با حضور وی راهنمایی‌های لازم برای فعالیت هنرمندان در این عرصه صورت می‌گیرد.  
 
خسروی در خصوص اجرای عمومی آثار عنوان کرد: سوگواره خمسه با کاهش هزینه های اجرایی سعی کرده است تا بخش حمایت از گروه‌ها در حوزه اجرای عموم را بالا ببرد.
 

 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار