سرنوشت پروژه "ربات‌های قاتل" در دوران ریاست جمهوری ترامپ چه می‌شود؟

"دونالد ترامپ" باید پس از ورود به کاخ سفید درباره پروژه ساخت تسلیحات مرگبار "ربات‌های قاتل" تصمیم‌گیری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولتیکو؛ "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با ورود به کاخ سفید و آغاز دوران ریاست‌جمهوری باید درباره ادامه ساخت تسلیحات پیشرفته و مرگباری مانند ربات‌های قاتل تصمیم‌گیری کند.

پروژه ساخت ربات‌های قاتل بیشتر یادآور داستان‌های علمی-‌ تخیلی است؛ اما با پیشرفت‌های چشمگیری که در حوزه هوش مصنوعی به دست آمده، تولید ماشین‌هایی که مرگ یا زندگی انسان‌ها در گرو تصمیم‌ آن‌هاست، وارد مرحلۀ جدیدی شده است.

این ربات‌های قاتل، خود هدفشان را انتخاب می‌کنند و طراحان ابزارهای نظامی در آمریکا بر روی ساخت چنین ماشین‌های مرگباری متمرکز شده‌اند. هدف از این کار گسترش و تولید انبوه سلاح‌های فوق هوشمند، از جمله موشک‌های نقطه‌زن و وسایل هدایت‌شونده از راه دور، عنوان شده است.

ارتش آمریکا پیش از این پهپادهای قاتلی را آزمایش کرده است که به نرم‌افزارهای تشخیص چهره مجهز هستند. این پهپادها قادرند نیروهای دشمن را شناسایی و به اختیار خود هدف‌گیری کنند.

حامیان و فعالان حقوق بشر درباره ساخت ربات‌های قاتل که می‌توانند بدون توجه به قوانین بین‌المللی مردم را به قتل برسانند، هشدار داده‌اند.

این فعالان معتقدند اگر ربات‌های قاتل به طور گسترده در مناطق درگیر جنگ مستقر شوند، محدود کردن استفاده از آن‌ها تقریباً غیرممکن خواهد شد.

در همین ارتباط 9 نفر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا خواهان ممنوعیت توسعه و استفاده از این نوع فناوری مرگبار شده‌اند. آن‌ها در نامه‌ای به "جان کری" وزیر خارجه و "اشتون کارتر"، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کردند ربات‌های قاتل فقط سلاحی جدید در اسلحه‌خانه‌های جهان نیستند؛ بلکه در واقع روشی جدید در شیوۀ جنگ‌آوری به حساب می‌آیند.

"استیو گروز"، از اعضای تیم انتقال قدرت ترامپ، گفت آمریکا تابع هیچ پروتکل سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت ساخت این سلاح‌ها نخواهد بود.

در کنفرانس تسلیحاتی سازمان ملل که ماه جاری میلادی برگزار شد، باوجود مخالفت روسیه، آمریکا و چین توافق کردند کارگروهی ویژه متشکل از کارشناسان را تشکیل دهند تا موضوع بهره‌مندی از ابزارهای هوشمند نظامی را مورد بررسی قرار دهند. کار بعدی این گروه تعریف یک چارچوب مشخص برای استفاده از این تسلیحات هوشمند خواهد بود تا قوانین حقوق بشری زیر پا گذاشته نشود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۷ دی ۱۳۹۵
زهی خیال باطل// ای کافران امریکایی حق بر شما ارازل امریکایی همیشه پیروز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۷ دی ۱۳۹۵
برگی بی اذن خدا کنده نمیشود
آخرین اخبار