معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران:

۳۶ درصد از کارگاه‌های ساختمانی از لحاظ ایمنی در وضعیت قرمز هستند

احمدی گفت: ۷۵ درصد از کارگاه‌های ساختمانی توسط بازرسان مورد بررسی قرار گرفته که از این تعداد ۳۶ درصد از کارگاه‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمدی معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مراسم گرامیداشت روز ایمنی با بیان اینکه علاوه بر نظارت بر ساخت و سازها باید ساختار و محل احداث هم از ایمنی کافی برخوردار باشد گفت: یکی از مهمترین دغدغه‎ها در حوزه ایمنی ساختمان آن است که آیا این ساختمان در محله مناسب و به دور از گسل های ساختمانی احداث شده یا خیر؟ باید در این زمینه اقدامات و فعالیت‌های خوب و ارزنده‌ای صورت بگیرد.

احمدی با اشاره به اینکه باید حوزه نظارت در این بخش را افزایش دهیم گفت: طبق آمارهای ارائه شده با نظارت های صورت گرفته شاهد آن هستیم که ۳۳ درصد از تلفات انسانی با افزایش نظارت و بازرسی ها کاهش یافته که این امر نشان می دهد که توجه به نظارت و حضور مستمر ناظران زمینه ساز کاهش تلفات ساختمانی می‌شود.


بیشتر بخوانید


معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد: موارد کنترل و بازرسی‌هایی که باید انجام شود در رابطه با داربست‌ و سکوهای کار، حفر چاه، ایمنی کارگاه‌های ساختمانی، ایمنی معابر در اطراف کارگاه‌ها است که باید ناظران و بازرسان در این زمینه نظارت جدی داشته باشند.

احمدی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ حدود ۴هزار و ۵۷۱ بازدید داشته‌ایم گفت : در سال ۹۶ میزان بازرسی‌ها ۱۲ هزار مورد با متراژهای بالای ۳ هزار متر بوده است، از این میزان ۲۶۱ مورد تخلف و عدم رعایت موارد ایمنی را به شهرداری ها ارجاع داده‌ایم و از این تعداد تنها ۱۷ ساختمان مجوز ادامه ساخت با رعایت نکات ایمنی را دریافت کرده‌اند.

این مقام مسئول توضیح داد: ۲۶۸ پرونده ساختمانی به شهرداری‌ها جهت توقف ادامه فعالیت ارائه شد.

او با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از کارگاه‌های ساختمانی توسط بازرسان و ناظران ما مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: از این تعداد ۳۶ درصد از کارگاه‌ها در وضعیت قرمز و ۳۹ درصد هم در وضعیت هشدار و نارنجی و تنها ۵ درصد از این کارگاه‌ها در وضعیت سفید و ایمنی قرار داشتند.

معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: در ۴ درصد از پروژه‌های ساختمانی فردی به عنوان مسئول ایمنی در کارگاه‌ها حضور دارد و در ۹۶ درصد از پروژه‌ها مسئولی برای رعایت نکات ایمنی در کارگاه های ساختمانی وجود ندارند.

احمدی اضافه کرد: ارزیابی و نظارت‌های صورت گرفته نشان داد که در سال ۹۶ در حدود ۲۰ هزار متر مربع از ساختمان‌ها در وضعیت سبز و ایمنی بودند که متوسط طبقات آن ها ۱۳ طبقه بوده است.

او اضافه کرد: در سال ۹۸ میزان بازدیدها در متراژها را به ۵ هزار مترمربع رساندیم و البته روند بررسی ها و بازدیدها همچنان در حال افزایش است.

احمدی تصریح کرد: چالش ما در این بخش عدم نگرش جدی بر حوزه آموزش بوده و چالش دیگر هم عدم توجه تامین اجتماعی به این بخش بوده است، به طوری که بسیاری از سازندگان به بازرسان اعلام می‌کنند که ما هزینه‌های بسیار زیادی را در رابطه با بیمه کارگاه های ساختمانی انجام می دهیم اما در زمینه وقوع حادثه شاهد بی‌توجهی تامین اجتماعی هستیم.

این مقام مسئول در پایان گفت: الزام صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و همچنین عدم توجه به حوزه آموزش از دیگر چالش‌های ما در این بخش است که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار