تفریح و مسافرت را از یاد نبرید!

اگر اهل سفر نیستید و از سفر کردن لذت نمی‌برید خواندن این مطلب را برایتان توصیه می‌کنیم.

یکی از دلخوشی‌های بزرگ خانواده‌ها فراهم کردن بساط مسافرت و رفتن به گشت و گذار کنار فامیل و اعضای خانواده است. اما بعضاً ممکن است برخی والدین خیلی به این موضوع اهمیت ندهند و هزینه کردن برای مسافرت را یک هزینه اضافی بدانند. اگر شما هم چنین نظری دارید خواندن مطلب زیر را برایتان توصیه می‌کنیم. 

یک کارشناس خانواده در مورد اهمیت سفر و گشت و گذار کنار خانوده چنین می‌گوید:

یکی از مواردی که در زندگی حتما باید به آن توجه داشت و حتی هزینه‌ای جداگانه برای آن در نظر گرفت تفریح و مسافرت است. بعضاً در زندگی مشترک آقایان انقدر درگیر کار و خرج و مخارج زندگی هستند، احساس می‌کنند مسافرت یک هزینه اضافی است در زندگی و لزومی ندارد که برای آن هزینه کرد. در حالیکه برای اینکه خانواده شادی داشته باشیم حتما باید یک برنامه ریزی برای انجام تفریح کنار خانواده داشته باشیم. در برخی موارد آقایان امکانات به سفر بردن خانواده را دارند ولی باز هم برای سفر بردن خانواده خود کوتاهی می‌کنند.

نیاز به سفر و تفریح در وجود همه افراد است!

تفریح و سفر لزوماً به این معنا نیست که خانواده و فرزندان خود را به سفر‌های خارجی و لوکس وگران قیمت ببریم یا حتی اینکه باید چندین شهر مختلف ایران را همزمان برویم، این تفریح می‌تواند پارک و بوستان و فضای سبز و طبیعت شهر خودتان باشد و با خانواده دور هم جمع شوید چند ساعتی کنار هم خوش باشید. همین طبیعت گردی و گشت و گذار در فضای سبز نقش بسیار موثری در حال و هوای روحی همسر و فرزندانتان دارد. 

یکی از آفات زندگی برای برخی خانواده‌ها این است که اصلا برنامه‌ای برای تفریح درزندگی خود ندارند؛ یا در حالت روبرو ممکن است برخی از خانواده‌ها وضعیت مالی خیلی خوبی هم داشته باشند و دغدغه مالی برای فراهم کردن شرایط گشت وگذار خانواده خود نداشته باشند ولی باز هم زمانی را برای تفریح خانواده خود اختصاص نمی‌دهند و هیچ برنامه‌ای را برای آن در نظر نمی‌گیرند.

فرض کنید خانواده‌ای تا کنون حتی یک بار هم به زیارت حرم مطهر امام رضا یا حضرت معصومه که در کشور خودمان است نرفته‌اند لزوماً در اینجا منظورم شهر‌های زیارتی نیست. این سفر می‌تواند زیارتی و سیاحتی باشد بحث سر اصل این موضوع و دغدغه تفریح را در زندگی داشتن است.

برای سفرتان برنامه ریزی کنید و یک بودجه جداگانه در نظر بگیرید!

این مورد نباید فراموش شود که همه افراد یک نیاز درونی به تفریح و گشت و گذار در طبیعت دارند و باید برای آن یک برنامه ریزی درست و اصولی و یک بودجه جداگانه کافی در نظر بگیرند، منتهی در حد تعادل و متعارفش. 

بعضی‌ها هستند مدام در حال تفریح و گشت وگذار هستند و بیشتر درآمد خود را صرف تفریح و سرگرمی می‌کنند و هزینه‌های جاری و واقعی زندگی را به طور کل فراموش‌کرده اند. همان طورکه گفته شد هر دو حالت این مدل رفتار معیوب است. اینکه فردی چندین سال از ازدواج و تشکیل خانواده‌اش گذشته باشد ولی حتی یک بار هم همسر و فرزندان خود را به تفریح وگردش نبرده باشد یا در حالت مقابل اینکه فردی تمام درآمدش را بدون محاسبه درست و اصولی صرف تفریح و سرگرمی کند نشان می‌دهد که آن شخص راه و رسم زندگی خوب و سالم را نشناخته است.

از فایده‌ها و اثرات مثبت سفر غافل نشوید!

توجه به تفریح چندین پیامد مثبت دارد که در اینجا می‌خواهیم به بعضی ازآن‌ها اشاره کنیم.

اول اینکه افرادی که اهل تفریح و مسافرت و طبیعت گردی هستند از حالت روزمرگی‌زندگی خارج می‌شوند و انگیزه و نشاط بیشتری دارند.

آقایان عزیز به این نکته توجه داشته باشید که گاهی واقعاً همسر و فرزندان شما احساس یکنواختی و خستگی از زندگی روتین خود دارند و این باعث می‌شود نیاز به تفریح و یک فعالیت جدید داشته باشند. حتی خود شما هم از اینکه هر روز سرکار باشید و درگیر زندگی کاری باشید خسته می‌شوید و نیاز به این دارید که یک تنوعی به روح و روان زندگی خود ببخشید.

دوم اینکه دیدن و کشف چیز‌های جدید همیشه جذابیت دارد. دیدن مکان‌های تاریخی و شناخت از آن دوره و معرفی کردن آنها به فرزندانمان باعث می‌شود از تاریخ نیاکان خود آشنا شوند. اصلا یکی از فواید بزرگ سفر این است که باعث می‌شود با کسب تجربه و دیدن زندگی در گذشتگان عبرت بگیریم و با فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف آشنا شویم. 

سوم اینکه باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود، زیرا در این مدتی که در سفر هستید حداقل برای چند روز از دغدغه‌های زندگی دور می‌شوید و این باعث سلامت روحی-روانی برای شما و اعضای خانواده‌تان می‌شود. معمولاً افرادی که اهل تفریح با خانواده خود هستند روحیه‌ی شادتر و سالم‌تری از افرادی دارند که خود را در خانه حبس کرده‌اند و هیچ ارتباطی با دیگران ندارند. امیرالمومنین علی علیه السلام در این مورد فرموده است سفر کردن چند فایده دارد یکی از آنها این است که غم‌زدایی می‌شود. 

چهارم اینکه مسافرت باعث می‌شود شور ونشاط بین اعضای خانواده منتقل می‌شود و کسلی از بین می‌رود؛ و یک انگیزه قوی برای اعضای خانواده ایجاد شود.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
1
۱۴:۴۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
بیکاری وبی خانمانی را چگونه حل کنم
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۲:۰۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۳
هرکاری بایددرست انجام بشه وگرنه
مثلامسافرت باپرایدوخودروهای داخلی آیافایده ای داره ؟
هرگزفایده نداره ""
این یعنی کاردرست انجام نمیشه ونهدتنهااثرخوبی نداره بلکه اثرمعکوس داره ""
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۳
ما پولشم داشتیم نرفتیم
الان دیگه بخوایم هم پولشو نداریم
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۵:۲۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
پول داشتی به باددادی ""
مواظب باش خودتوبه بادندی ""
خخخخخخخخخخخخخ
آخرین اخبار