سلاح انتحاری قدرتمند ایران/ ویژگی خاص «آرش» در میان پهپادهای جهان را بشناسید

مزیت ویژه پهپاد «آرش» نسبت به سایر پهپادها این است که علاوه بر پرتاب از روی سکو، در یک پرتابگر جعبه‌ای نیز می‌توان آن را به سوی هدف پرتاب کرد.

پهپاد‌های انتحاری آرش از جمله سامانه‌‎های پهپادی ارتقا یافته در حوزه مقابله با اهداف پدافندی، استحکامات، تأسیسات و مراکز کنترل فرماندهی دشمن محسوب شده که در ۲ نوع با قابلیت‌های ویژه توسط سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع ساخته شده است.

پهپاد «آرش-۱» به جای پیشرانه جت از پیشرانه پیستونی نیرو گرفته و به‌عنوان یکی از پهپاد‌های انتحاری، ازسوی متخصصان ارتش طراحی و ساخته شده است. این پرنده با بهره‌مندی از جست‌وجوگر‌های متنوع قادر خواهد بود اهداف مختلف ثابت و متحرک را با دقت بالا هدف قرار دهد و لذا می‌توان گفت پهپاد «آرش» به دلیل داشتن بدنه دوکی شکل و بال‌های مثلثی، دوربردترین پهپاد انتحاری در ایران و جهان محسوب می‌شود.

مزیت دیگر این پرنده بدون سرنشین نسبت به سایر پهپاد‌ها این است که علاوه بر پرتاب از روی سکو، در یک پرتابگر جعبه‌ای نیز می‌توان آن را به سوی هدف پرتاب کرد و لذا این نوع از پرتاب موجب می‌شود شناسایی این پرنده از سوی دشمن کاهش یابد؛ بنابراین می‌توان گفت «آرش-۱» برای شناسایی موقعیت و مواضع دشمن پرنده‌ی بسیار مناسبی است. علاوه بر وجود چنین مزیت بزرگی در این پرنده، می‌توان این پهپاد را از مکان‌های مختلف یعنی هم از خشکی و هم از دریا برای انهدام هدف پرتاب کرد.

از مشخصات منحصر به فرد پهپاد آرش این است که توانایی انهدام هدف‌های ثابت و شناور را داشته و نیز یکی از مهمترین مشخصات این پرنده بدون سرنشین برد عملیاتی آن بوده که نسبت به پهپاد کیان بسیار افزایش یافته به‌گونه‌ای که برد عملیاتی آن بیش از هزار و ۷۰۰ کیلومتر است.

پهپاد «آرش-۲» نیز یکی از پهپاد‌های ایرانی با برد ۲۰۰۰ کیلومتری بوده که توسط متخصصان ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید شده است، «آرش-۲» که از یک موتور پیستونی بهره می‌برد، بدنه‌ای استوانه‌ای شکل با یک تیل عمودی دارد و دو بال آن در انتهای بدنه قرار گرفته‌اند.

این پهپاد از روش پرتاب به‌وسیله JATO استفاده می‌کند و همین امر آن را بی نیاز از باند برای پرواز کرده است. به این ترتیب پهپاد آرش قادر است از انواع پرتابگر‌های متحرک به سمت اهداف به پرواز درآید و این موضوع آن را به یک پهپاد راهکنشی با قابلیت تحرک بالا مبدل می‌سازد که به بهره‌برداران این پرنده امکان بکارگیری از آن در محیط‌های مختلف جغرافیایی را می‌دهد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۳۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
با سلام خدا راشکر میکنم و به شما افتخار میکنم که در عرصه نظامی به خودکفایی رسیدیم واز مهمتر اینکه خیلی خیلی خوشحالم که نام اصیل ایرانی...آرش... گذاشتید .من بعنوان یک ایثارگر ازشما ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
سیا
۲۳:۰۳ ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
جایی گفته شده که ما چقدر از این سلاح ها میتونیم تولید کنیم؟ فکر کنم ظرفیت تولید سلاح از خودش مهم تره با توجه به جنگ اکراین و سلاح هایی که ما داریم ، تعدادشون مهمتره مثلا قابلیت تولید ۵ تا ۱۰ هزارتا در روز رو داریم؟
Sweden
راضیه
۰۰:۴۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
دم مهندس های جوان و خلاق ایرانی گرم مثل اینکه بدجور دشمن کش بوده از کامنت اول مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
اسم مناسبی برای یک پهباد انتحاری نذاشتین
ارش یک اسم ایرانی و اسم شخصه و انتحاری جایگاهی در فرهنگ مردم ایران و شیعیان نداره و از نظر ما خودکشیه
مگر در موارد خاص که هیچ راه دیگه ی وجود نداره مثل شهید حسین فهمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
اراذل و اوباش توی خیابون جمع کنید که جرات نداریم یه گوشی دست بگیریم . زدن پایگاههای دشمن پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
حتما باید یه نقی بزنید هرچند بی ربط بی ربط هم باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
نق نزن
Iran (Islamic Republic of)
عابدی
۱۳:۴۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
تورو باید جمع کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
اگر همین موشک ها نبودند الان ...همون ارازل و اوباش تکه تکه ات کرده بودن .....اگر موشک نبود الان وجود نداشتی که بخای چیزی بنویسی
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۲۱:۲۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
ای برخرمگس معرکه..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
ادم عاقل اینجوری باید برای هر نفر یه نگهبان بزارن کجای دنیا اینکار میکنن ؟ همه جا دزد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
این سلاحها بجز برای به نمایش درآمدن پشت ویترین به چه دردی میخوره؟ غزه با خاک یکسان شد و هزاران تن کشته شدند وجود این سلاحها هیچ خاصیتی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۲۱:۲۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
حرف نزنی چیزی میشه؟پس این همه مدت حماس وحزب الله حشدالشعبی باویترین میجنگند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
بدون فکر فقط بنویس یه خورده از نیروی مغزت کمک بگیر به جای نوشتن