کوهپایه زاده:

افزایش جریمه‌های رانندگی می‌تواند یک عامل مهم بازدارنده باشد

یک وکیل دادگستری گفت: در ارتباط با اصلاح رفتار برخی رانندگان که امنیت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند و موجبات تلفات جانی و نقص عضو و معلولیت و تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی هنگفت می‌شوند، افزایش جریمه‌های رانندگی می‌تواند به عنوان یک عامل مهم بازدارنده مدنظر قرار گیرد.

رسول کوهپایه زاده وکیل دادگستری ، درباره افزایش جرایم رانندگی که اخیرا تصویب شده است، گفت: افزایش آمار چشمگیر تلفات انسانی ناشی از تصادفات جاده‌ای، زنگ خطر را برای همگان به صدا درآورده است؛ به طوری که گفته شده صرفاً آمار تلفات جانی در ایام تعطیلات نوروز، معادل تصادفات یک سال کشور‌های پیشرفته و یا قابل مقایسه با تلفات جانی در منازعات مسلحانه است.

وی افزود: سه عامل مهم در این خصوص نقش اساسی ایفا می‌کند، اول ایمنی نامناسب خودروها، دوم جاده‌های نا ایمن و موضوع سوم که مرتبط با بحث ماست، ارتکاب رفتار‌های پرخطر و اشتباهات انسانی است. اگر اراده جدی و واقعی به منظور کاهش این آمار وحشتناک در میان باشد، باید در خصوص هر سه این عامل اهتمام لازم صورت بگیرد و نباید صرفاً عامل خطای انسانی و رفتار پرخطر کاربران ترافیک مورد توجه قرار گیرد. 

این وکیل دادگستری ادامه داد: در ارتباط با اصلاح رفتار برخی رانندگان که امنیت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند و موجبات تلفات جانی و نقص عضو و معلولیت و تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی هنگفت می‌شوند، افزایش جریمه‌های رانندگی می‌تواند به عنوان یک عامل مهم بازدارنده مدنظر قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: اساسا از منظر جرم شناسی و جامعه شناسی یکی از کارکرد‌های مهم وضع مجازات و اعمال مجازات جنبه بازدارندگی و جلوگیری از تکرار آن است. 

کوهپایه زاده گفت: فرد خاطی با بررسی هزینه فایده عمل ناهنجار خود باید نهایتاً از ارتکاب تخلف منصرف شود و البته بداند که پرداخت این جریمه سنگین و قابل توجه، قطعی و حتمی و بدون تبعیض و گزیرناپذیر است و احیانا امکان حذف آن از سیستم یا مشمول عفو و بخشش قرار گرفتن جریمه‌ها به مناسبت‌های مختلف به هیچ وجه وجود ندارد و در صورت افزایش جریمه از سقف معین مجاز قطعاً خودروی او توقیف خواهد شد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: رانندگان پرخطر که با ارتکاب تخلفاتی از جمله سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری به مردم تحمیل می‌کنند و اسباب سلب امنیت را فراهم می‌آورند، باید بدانند که هزینه ارتکاب این اعمال بسیار سنگین و قابل توجه خواهد بود که این امر می‌تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد و اعمال جریمه در کنار فرهنگ سازی از عوامل کاهش آمار تلفات جاده‌ای خواهد بود.

وی افزود: نکته مهم این است که نباید توجه به عامل ارتکاب اعمال پرخطر و خطا‌های انسانی توجه مسئولین را از سایر عوامل مربوطه از جمله عدم ایمنی خودرو‌ها و عدم ایمنی جاده‌ها فارغ کند و این عوامل به فراموشی سپرده شود. اگر به دنبال تامین امنیت جانی هم‌وطنان هستیم، باید هر سه این عوامل هم زمان و به موازات در دستور کار قرار بگیرد. 

این وکیل دادگستری در پایان گفت: باید شرکت‌های تولید کننده و خودروساز اجازه تولید خودروی نا ایمن و بی‌کیفیت و خطرساز را نداشته باشند و تمهیدات لازم جهت اصلاح گذرگاه‌های پرخطر و تامین امنیت لازم جاده‌ای فراهم شود و در کنار این امر با راننده خطاکار پر خطر به سنگین‌ترین وجه ممکن که یک نمود آن در قالب افزایش جریمه است، بر خورد شود و در کنار آن، صرفا افزایش جریمه هم کارساز نخواهد بود؛ یعنی راننده پرخطر باید با وضع قوانین و مقررات مربوطه از ادامه رانندگی بعضاً به صورت موقت و چند ماهه و در صورت اصرار بر ارتکاب رفتار پرخطر، گواهینامه رانندگی اش به مدت چند سال باطل شود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
شما اگه راست میگین قانونی محکم برای موتور سوارن بزارین که اصلا به چراغ سبز یا قرمز اهمیت نمیدن وما پیاده ها از دستشون در عذابیم تا چراغ برای پیاده سبز میشه موتور سوار هم حرکت می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
هر کاری که به نفع خودتون فقط انجام بدین .کی گفته جریمه سنگین بازدارنده هست به خدا آدم نادان وخلاف کاری به این چیزها نداره وگاهی سهوا‌کسی خلاف میکنه و جریمه سنگین میده
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۲۰ ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
اونی که باید جریمه بشه نمیشه دوربینی باید طراحی بشه رو همه ماشین نصب بشه مطابق به محل سرعت مجاز هشدار بده یا ماشین هایی که حرکات مارپیچ سرعت بالا میره به مرکز پلیس اطلاع رسانی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
فقط جهت فشار بیشتر به مردم خواهد بود .چون خودشون میدونن جیب سفره مردم خالی تر هر سال میباشد .پس چرا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
به نظر من فقط برای تامین بودجه هست چون برای بچه پولدارها وافراد متمکن پول خرد هم نیست توی بعضی از خیابانها مشاهده کرده‌اید چنان مسابقه میگذارند که شوماخر پیش آنها کم میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
ضرر تورمی زاییش هزار برابر منفعتشه
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۸:۵۷ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
چرا همش روی سبقت و سرعت زیاد تمرکز می کنید چرا علت این کار را بررسی نمی کنید ۹۰ درصد علت سبقت و تصادفات مربوط به راننده های کند رو که در جاده ای که باید با سرعت حداقل ۸۰ کیلومتر بروند با سرعت فقط ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر به صورت کند حرکت می کنند و راننده های پشت سر مجبورند از او سبقت بگیرند و باعث تصادف می شوند بسیاری از این راننده های کند رو که جاده را بند می آورند و باعت ترافیک می شوند باید جریمه شوند اگر همه ی راننده ها به صورت حرفه ی و سرعت مطمئنه و حداکثر مجاز حرکت کنند دیگر نیازی به سبقت گرفتن نیست و همه ی جاده ها روان و بدون ترافیک می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
قطعا افزایش جریمه ها در کاهش تصادفات موثر هست ولی واردات ماشین های ایمن موثرتر خواهد بود. اولی بوی درامد برای دولت دارد دومی نه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
چراحرفی میزنی بهت توهین بشه مردحسابی راننده متخلف رو نباید بزارن ماشین برونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
ههه من ماشینم تو پارکینگه براش طی دوماه گذشته ۲ بار جریمه اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
متاسفانه در برخورد و پیشگیری در این زمینه خیلی سهل انگاری میشود در صورتی که خیابان یک جای عمومیست و مساله جان و مال مردم است،مثلا رانندگی دیوانه وار و خطرناک که بعضا فکر میکنند
بازی کامپیوتریست، نورهای غیر مجاز که دید دیگران را مختل میکند،بدون پلاک،صداهای بلند،شیشه های خیلی دودی که بستر ناامنی را فراهم میکند.باید اولا برای دادن گواهینامه صلاحیت اخلاقی و روانی و شخصیتی در نظر گرفته شود و نظارت در خیابان زیاد شود و مجازاتی مانند باطل شدن طولانی مدت گواهینامه،توقیف خوردو،جریمه متناسب،زندان،وفرستادن به دورهای روان درمانی و گرفتن تایید مجدد،اجرا شود.البته بهتر است که سوخت به قیمت صادراتی فروخته شود و سهم هر کس نقدا داده شود تا تردد بیجا و شکاف طبقات که منشا بسیاری از ناهنجاریهاست کم شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
نه رفیق درست کردن فرهنگ رانندگی فقط و فقط با پول و جریمه نقدی درست نمیشه.به نظرم روش های سختگیرانه ی دیگری وجود داره که می توان از آن روش ها استفاده کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
اینا همیشه فقط راه پول گرفتن از مردم را بلدن
آخرین اخبار