نقش مهم زنبور‌های عسل در حفظ محیط زیست و ثبات اکوسیستم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: زنبور عسل به عنوان مهمترین گرده افشان در طبیعت نقش مهمی در تولید بذر، میوه و تکثیر گونه‌های گیاهی زراعی، باغی و مرتعی دارد.

غیب الهی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، هدف از روز جهانی زنبور را تاکید بر نقش زنبور‌ها و سایر گرده افشان‌ها در حفظ محیط زیست و ثبات اکوسیستم بیان کرد و افزود: نقش عظیم زنبور عسل در درجه اول گرده افشانی گیاهان و در درجه دوم تولید محصولاتی، چون عسل، موم و ... است.

وی  اظهار کرد:زنبور عسل به عنوان مهمترین گرده افشان در طبیعت نقش مهمی در تولید بذر، میوه و تکثیر گونه‌های گیاهی زراعی-باغی و گیاهان مرتعی دارد، تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم زنبور‌ها در جوامع گیاهی و توسعه پایدار باعث شده است که در بسیاری از کشور‌ها تنوع زنبور‌ها به عنوان نبض سلامت اکوسیستم لحاظ شود.

وی افزود: براساس سرشماری کلنی‌های زنبورعسل در سال ۱۴۰۲ در استان یزد، ۶۸۳ نفر زنبوردار با دارا بودن تعداد ۹۵ هزار و ۶۲۱ کلنی زنبور عسل بیش از ۴۹۷ تن عسل و ۴.۸ کیلوگرم ژله رویال – ۳۱۷ کیلوگرم گرده گل و ۵۱ کیلوگرم بره موم تولید کرده اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: سرمایه گذاری در زنبورستان‌های استان بالغ بر پانصد میلیارد تومان با میانگین تولید هرکندو ۵.۲ کیلوگرم، است که امید است در سالجاری با بهبود شرایط اقلیمی میانگین تولید هرکندو به ۸ کیلوگرم نیز برسد.

روز ۲۰ ماه می" تولد" انتوان یانشا " پدر زنبورداری مدرن از کشور اسلوونی " روز جهانی زنبور" در سازمان ملل نامیده شده است، وی رئیس مدرسه زنبورداری و کتابهایش راهگشای زنبورداری مدرن شد و سیستم ابداعی یانشا باعث شد تا برداشت عسل بدون صدمه به کندو میسر شود.

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی زنبور عسل همایش زنبور عسل با حضور مهدی غیب الهی معاون بهبود تولیدات دامی، کارشناسان و زنبور داران استان یزد برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار