ولایت‌مداری آیت الله رئیسی از زبان سخنگوی دولت

سخنگوی دولت اظهار کرد: ولایت‌مداری «شهید جمهور» در حدی بود که می‌گفت نباید رهبری را خرج خودمان کنیم بلکه ما باید هزینه رهبری شویم.

علی بهادری جهرمی،  سخنگوی دولت در مراسم بزرگداشت شهید آیت الله رئیسی و همراهان ایشان که بعدازظهر امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: متأسفانه در برخی ادوار رؤسای جمهوری داشتیم که فکر می‌کردند رهبرند؛ در حالی که قانون اساسی وظایف همه را مشخص کرده و قوای مقننه، مجریه و قضائیه و مقام رهبری و سایر نهاد‌ها هر کدام اختیارات و وظایفی دارند؛ اما برخی وقتی در جایی جلو می‌روند، جوگیر می‌شوند.

وی افزود: آیت الله رئیسی کامل به جایگاه ریاست جمهوری و رهبری هم از منظر قانونی و هم از منظر شرعی و اخلاقی واقف بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در باب ولایت مداری آیت الله رئیسی نکته‌ای را بگویم؛ یکی از دستوراتی که آیت الله رئیسی از ابتدای دولت داد این بود که می‌گفت دبیرخانه هیأت دولت باید تک تک فرمایشات رهبر معظم انقلاب را که خطاب آن چه به دولت باشد و چه عموم مردم، مرور کند؛ اگر دستوری در فرمایشات ایشان ناظر به دستگاه‌های اجرایی است یا تکلیفی به دستگاه‌های اجرایی محول کرده باشند، اجرا شود؛ اینکه موعظه و تعارف نیست بلکه واجب شرعی و قانونی است و باید مصداق به مصداق از دستگاه‌ها پیگیری شود که واکنش دستگاه‌های اجرایی به این فرمایش رهبر انقلاب چه بوده است.

به گفته بهادری جهرمی، آیت الله رئیسی به این هم اکتفا نمی‌کرد و سخنرانی‌های رهبر انقلاب را یا گوش می‌کرد یا اگر در سفر بود، متن آن را می‌خواند و فیش برداری می‌کرد و با خود به جلسه دولت می‌آورد و مورد به مورد می‌خواند و با وزیر مربوطه مُحاجّه می‌کرد.

دبیر هیأت دولت یادآور شد: از وزرای مربوطه سؤال می‌کرد که در پاسخ به فرمایش رهبر انقلاب در حوزه صنعت، آموزش، فرهنگ و ... چه اقدامی کرده اید؟ چه کاری قرار است انجام دهید و برنامه شما چیست؟ بعد به وزرا می‌گفت که دو روز از سخنرانی رهبر انقلاب گذشته و تو تازه می‌گویی می‌خواهم برنامه تهیه کنم؟ تا الان باید برنامه تهیه می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله رئیسی خیلی روی این موضوع که باید سریعتر کار‌ها انجام شود، تأکید داشت؛ معمولا در آیین نامه و قوانین زمان اجرا را ۲ ماه، ۶ ماه یا یک سال بعد تعیین کرده، اما آیت الله رئیسی درباره همه اینها مُحاجّه می‌کرد که چرا ۲ ماه؟ باید بگویید چند روز این کار وقت می‌خواهد؟ چون شما کار‌ها را می‌گذارید شب امتحانی و روز آخر انجام می‌دهید بعد آن ۲ ماه را به ۲ هفته تغییر می‌داد.

بهادری جهرمی اضافه کرد: در باب ولایت مداری آیت الله رئیسی نکته دیگری بگویم؛ محال ممکن بود که رهبر معظم انقلاب به آیت الله رئیسی حرفی بگویند و رئیس جمهور فقید به ما بگوید این خواسته یا مطالبه رهبری است بلکه به ما می‌گفتند باید فلان اقدام انجام شود و اگر کسی سخن مرحوم آیت الله رئیسی را گوش می‌داد، فکر می‌کرد اینها گفته‌ها و نظرات شخص رئیس جمهور فقید است؛ با گذر زمان فهمیده بودیم که دوشنبه‌ها روز حضور ایشان در محضر رهبر انقلاب است و احتمالا رهبر انقلاب اشاراتی درباره مسأله‌ای به رئیس جمهور داشته است.

وی تأکید کرد: این موضوع خط قرمز آیت الله رئیسی بود که جایی نباید گفته شود که فلان موضوع دستور رهبر انقلاب بود و نباید رهبری را هزینه دولت کنیم بلکه ما باید هزینه رهبری شویم.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار