ارجاع ۲۱ پرونده سقط جنین به پزشکی قانونی

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، گفت : در فروردین‌ماه امسال ۲۱ پرونده سقط جنین به پزشکی قانونی استان ارجاع داده شده که ۲۰ مورد منجر به صدور مجوز شده است.

سلیم خانی مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت : معاینات انجام شده در فروردین ماه امسال در پزشکی قانونی استان ۳۰۸۳ نفر شامل ۱۰۰۱ زن و ۲۰۸۲ نفر مرد بوده که از این تعداد ۳۰۰۸ نفر معاینات عمومی و اختصاصی شامل ۹۷۹ زن و ۲۰۲۹ مرد بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در فروردین ماه امسال ۷۵ مورد معاینات پزشکی انجام شده که از این تعداد ۲۲ نفر زن و ۵۳ نفر نیز مرد بوده است عنوان کرد: معاینات روانپزشکی به طور عمده در قالب گواهی رشد، بررسی سلامت، فرزند خواندگی، اهدای جنین، اهدای عضو، حضانت و توانایی اداره امور مالی بوده است.

وی با بیان اینکه در فروردین ماه سال گذشته ۳۳۷۸ معاینه شامل ۱۱۱۰ مورد زن و ۲۲۶۸ نفر مرد در پزشکی قانونی انجام شده است گفت: از این تعداد ۳۲۲۷ مورد معاینه عمومی و اختصاصی و ۱۵۱ مورد روانپزشکی بوده است.

خانی بیان کرد: در فروردین ماه امسال ۲۱ مورد پرونده سقط جنین به پزشکی قانونی ارجاع داده شده که برای ۲۰ مورد مجوز صادر شده و این آمار برای مدت مشابه سال گذشته ۲۰ پرونده بوده که ۱۶ مورد منجر به صدور مجوز شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر معاینات روانپزشکی مربوط به توانایی اداره امور مالی است گفت: انجام این معاینه به این منظور است که صلاحیت عقلانی فردی که معامله‌ای انجام داده جهت انجام معامله مشخص شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه افزود: زمانی که فردی معامله‌ای را انجام می‌دهد و پس از انجام معامله جهت بررسی توانایی اداره امور به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود، در مواردی که فرد در قید حیات است معاینه و بررسی ساده است، اما در برخی موارد شخص فوت کرده یا چندین سال پیش انتقال سند داشته مشکل است.

خانی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود افرادی که بالای ۶۵ سال سن دارند برای انجام هرگونه معامله و انتقال سند قبل از اقدام، به پزشک قانونی ارجاع شده و سلامت عقلانی افراد جهت انجام امور ارزیابی شود.

وی گفت: ممکن است فرد توانایی اداره امور مالی را نداشته باشد، اما به دلیل اینکه ما با مستندات پزشکی مواجه‌ایم و فقدان مستند پزشکی داریم نمی‌توانیم دلیل قطعی را ارائه بدهیم و از طرفی رشته روانپزشکی همچون سایر رشته‌های پاراکلینیک قادر به اثبات نیست و از ارزش کمتری برخوردار است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه افزود: هیچ چیز قابل مقایسه با یک مصاحبه ساختار یافته و علمی نیست به همین دلیل تست‌های روانشناسی می‌تواند کمک کننده باشد، اما پاسخگوی جواب قطعی نیست و امید است در مباحث روانپزشکی دقت بیشتری صورت بگیرد و چنانچه فکر می‌کنند فردی توانایی اداره امور مالی را ندارد برای جلوگیری از مشکلات باید تحت نظر یک روانپزشک باشد.

خانی درباره صدور گواهی رشد در معاینات روانپزشکی نیز گفت: درخواست حکم رشد یکی از مهمترین مراجعات روانپزشکی پزشکی قانونی است و تمام افراد در قانون کشور جمهوری اسلامی از بالای ۱۸ سال رشید محسوب می‌شوند، مگر اینکه خلاف این موضوع ثابت شود.

وی افزود: رشید یعنی شخصی که توانایی انجام امور مالی را طبق قوانین و مقررات دارد و زمانی که فرد به سن ۱۸ سال می‌رسد قادر است یکسری امور را انجام بدهد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه عنوان کرد: شخص با سن قانونی قادر است خدمات بانکی دریافت کند، خرید و فروش منزل و ملک و سایر کار‌های دیگر را انجام دهد.

خانی گفت: برخی افراد زیر ۱۸ سال سن دارند و درخواست حکم رشد را دارند و باید مورد ارزیابی قرار بگیرند؛ آزمون‌های معاینه، مصاحبه و سایر آزمون‌های دیگری روی این اشخاص انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا فرد از نظر عقلانی آمادگی استقلال دارد یا خیر و این یک روند طولانی مدت را به دنبال دارد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.