حمایت فرانسه، بلژیک و اسلوونی از درخواست صدور قرار بازداشت برای نتانیاهو

کشور‌های فرانسه، بلژیک و اسلوونی با انتشار بیانیه‌هایی حمایت خود را از تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری برای صدور قرار بازداشت برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: پاریس از دادگاه بین‌المللی کیفری، استقلال آن و مبارزه با مصونیت از مجازات در همه شرایط حمایت می‌کند.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: عاملان جنایات ارتکابی در غزه باید بدون توجه به مقام و موقعیت آنها و بدون استثناء در بالاترین سطح محاکمه شوند.

حاجه لحبیب وزیر خارجه بلژیک نیز در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: بروکسل حمایت کامل خود از دادگاه بین‌المللی کیفری را اعلام می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: جنایات ارتکابی در غزه باید بدون توجه به عاملان آن در بالاترین سطح مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

وزارت خارجه اسلوونی هم در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: عاملانی که جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) در نوار غزه مرتکب شده‌اند باید مستقل و بی طرفانه و بدون توجه به مقام و موقعیت آنها و بدون استثناء مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه اسلوونی، آمده است: ما حمایت بدون قید و شرط خود را از دادگاه بین‌المللی کیفری اعلام می‌کنیم و معتقدیم که برخورد با عاملان جنایات جنگی در نوار غزه برای جلوگیری از تداوم این جنایات و تضمین صلح، اهمیت بسیاری دارد.

 پیش‌تر وزارت خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مانند سایر دادگاه‌های بین المللی، برلین به استقلال و رویه‌های دادگاه لاهه احترام می‌گذارد.

کریم خان دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری روز دوشنبه درخواستی برای صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و چند مقام ارشد دیگر این رژیم ارائه کرد.

کریم خان در بیانیه‌ای که پس از بیش از هفت ماه جنگ در غزه صادر شده است، گفت: دلایل منطقی نشان می‌دهد که نتانیاهو و دیگر مقام‌های ارشد (رژیم) اسرائیل به جنایت علیه بشریت متهم هستند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این تصمیم دیوان بین المللی کیفری آن را اقدامی ظالمانه نامید. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که این اقدام می‌تواند مذاکرات آتش بس احتمالی در نوار غزه را به خطر بیندازد.

برخی از نمایندگان کنگره آمریکا در واکنش به تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری خواستار اعمال تحریم‌های آمریکا علیه این دادگاه شدند. در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده یک دادستان این دادگاه را تحریم کرده بود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار