نداشتن بیمه عامل ایجاد بحران در زندگی کارگران ساختمانی

دبیر انجمن صنفی کارگری و گچ کاری مشهد گفت: بیمه شغلی کارگران بخش ساختمانی وضعیت مطلوبی ندارد و صف انتظار کارگران ساختمانی برای دریافت سهمیه بیمه، طولانی و چندین سال می‌باشد.

نداشتن بیمه عامل ایجاد بحران در زندگی کارگران ساختمانیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد هادی بادسار دبیر انجمن صنفی کارگری و گچ کاری مشهد افزود: افزایش نامتعارف حق بیمه کارگران ساختمانی عادلانه نیست، زیرا اگرچه دستمزد کارگران بخش ساختمانی، از افزایش مزدی مصوب شورای عالی کار تبعیت نمی‌کند، اما وقتی نوبت به «بیمه‌پردازی» می‌رسد باید کارگران ساختمانی متناسب با افزایش حداقل مزد، حق بیمه‌ی بیشتری پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: کارگران ساختمانی با رکود ایجاد شده، قادر به پرداخت حق بیمه نیستند، وقتی در شهر مشهد به عنوان یکی از کلان شهر‌های کشور صنعت ساخت و ساز راکد است و کارگران به ندرت می‌توانند به صورت مستمر مشغول به کار باشند چرا باید حق بیمه آن‌ها اینگونه افزایش پیدا کند. بیمه کارگران ساختمانی به عنوان حقوق اولیه آن‌ها با چالش‌ها و تنگنا‌های بسیاری مواجه است و این افزایش نامرتبطِ حق بیمه مشکلات آن‌ها را دوچندان کرده است و حتی باعث ایجاد بحران‌هایی در زندگی این قشر زحمتکش شده است.

دبیر انجمن صنفی کارگری و گچ کاری مشهد گفت: اگرچه کارگران ساختمانی مجبور هستند با مزد بسیار حداقلی در شهر مشهد بسازند تا از نان خوردن نیفتند، اما در حال حاضر یک کارگر ساده باید ماهانه یکصد و پنج هزار و چهارصد تومان حق بیمه پرداخت کند و در صورتی که با تاخیر نیز آن را پرداخت نماید ماهانه تا ۲۰ هزار تومان نیز جریمه به آن تعلق می‌گیرد. این در حالی است که کارفرمایان نیز هیچ تعهد و ضمانتی برای پرداخت به موقع حقوق کارگران ندارند و از طرفی امکان تقسیط حق بیمه برای تمام صنوف به جزکارگران ساختمانی وجود دارد.

هادی بادسار افزود: اگرچه کارگران ساختمانی جزو اقشار آسیب پذیر جامعه هستند، اما در صورتی که حق بیمه خود را پرداخت نکنند خانواده‌های آن‌ها ازهیچ پوشش بیمه‌ای دیگری برخوردار نیستند و در مواجهه با هزینه‌های سر سام آور درمانی از پای خواهند افتاد.

وی گفت: مشاغل ساختمانی جزئ مشاغل سخت و طاقت فرسا است و در سنین بالا بسیاری از افراد حتی قادر به انجام آن نیستند، اما در محاسبه سابقه بیمه ان‌ها جزئ مشاغل سخت و زیان آور محاسبه نمی‌شود.

انتهای پیام//م. ن
 

بیمه شغلی کارگران بخش ساختمانی وضعیت مطلوبی ندارد

برچسب ها: کارگران ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار