تحلیل پوشش رسانه‌‌های معاند درباره فوت مهسا امینی

یک کارشناس گفت: پروژه اعتراضات به فوت مهسا امینی به رهبری شبکه اینترنشنال بود و مسیح علی‌نژاد و گزارشگر شبکه منوتو به این پروژه کمک کردند.

علیرضا داوودی، کارشناس مسائل رسانه در برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفتگو درباره وضعیت رسانه‌های بیگانه در پرونده فوت مهسا امینی گفت: در این پرونده چهار گام را مشاهده می‌کنیم. دو گام اول به تست سرد رسانه‌های بیگانه برمی‌گردد و دو گام بعدی به تست گرم این نوع رسانه‌ها مربوط می‌شود. 

علیرضا داوودی ادامه داد: رسانه‌های بیگانه در پروژه‌هایی که خاصیت امنیت - رسانه‌ای دارد، تقسیم کار انجام می‌دهند. در سال ۱۳۸۸، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ یک‌سری تقسیم کار را شاهد بودیم. در حال حاضر، شبکه اینترنشنال رهبری این پروژه را به عهده گرفت و دو قمر در این مسئله به او کمک کردند.

وی افزود: قمر اول مسیح علی‌نژاد بود که به عنوان سر کمپین‌های این موضوع مسئله زنان را مطرح کرد. گزارشگر شبکه منوتو هم به نسبت تصاویری که دریافت کرده بود، شبکه‌سازی را آغاز کرد. در گام دوم برای اینکه موضوع بچرخد و به موضوع واحد مردم تبدیل شود، شبکه منوتو، رادیو فردا و صدا امریکا وارد عمل شدند. در گام سوم هم برای اینکه مستندسازی انجام شود و مخاطب به این فرآیند اعتماد کند، شبکه بی‌بی‌سی فارسی ورود کرد. پس میدان‌داری این رسانه‌ها با این مکانیسم آغاز شد. 

کارشناس مسائل رسانه توضیح داد: رسانه‌های بیگانه اولین‌کاری که در این نوع پروژه‌ها انجام می‌دهند، تست موضوعاتی است که ببینند آیا قابلیت تبدیل به خوراک را دارد یا خیر. اگر امکانش وجود داشته باشد این پروژه را با تست گرم آغاز می‌کنند. اما اگر این امکان وجود نداشته باشد، باید این پروژه را پردازش کنند. در این پروژه تقریباً ۱۸ ساعت ابتدایی این رسانه‌ها تست سرد را آغاز کردند. یعنی صرفاً طرح موضوع کردند و نهایتاً وارد گام دوم شدند. 

علیرضا داوودی با بیان اینکه این نوع رسانه‌ها در گام دوم با تست سرد اشتراکات موضوعی را هدف قرار دادند، افزود:، چون مسئله با محوریت زنان بود و آن‌ها نزدیک به دو دهه است که روی این موضوع کار می‌کنند، ورود مسیح علی‌نژاد با ترکیب‌بندی‌های مشخص این موضوع را مشخص کرد که امکان میدانی کار کردن و خیابانی کار کردن این مسئله وجود دارد. به همین دلیل مسیح علی‌نژاد با کمپین ورود کرد.

وی با اشاره به اینکه ورود این شخص به پروژه یعنی ورود امتداد داخلی‌ها به این فرآیند است، افزود: برای این موضوع سه کار انجام می‌شود. در گام اول افزایش دوز احساسات است. تمام سلبریتی‌هایی که وارد این پروژه شدند و از آن‌ها تحت عنوان جاهلیت مدرن یاد می‌شود، به عناصر شتاب‌دهند یا تثبیت‌کننده به مرحله بعد تبدیل شدند. در مرحله دوم از خانواده مهسا امینی و گزاره‌های اتصالی ایشان استفاده کردند. در مرحله سوم از واکنش‌های بین‌المللی اشخاصی همچون رئیس‌جمهور فرانسه و ... استفاده کردند. 

کارشناس مسائل رسانه گفت: همه این بسته ذهن مخاطب را به این سمت رساند که مسئله حاد است، مسئله قومیتی است، اما در وسعت ملی و درام است با ژانر ملی. در نهایت مخاطب را با احساسات صیقل داده شده مواجه کردند. یکی از تکنیک‌های جدی عملیات شناختی همین موضوع است. 

وقتی یک مصاحبه‌ای از اسناد بیمارستان کسری در رادیو گفتگو خوانده شد، بلافاصله اینترنشنال مسیر خود را عوض کرد و شعار‌هایی که با اصل نظام، ولایت فقیه، شهدا و تمامیت ارضی مربوط بود، مطرح شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار