تکنیک‌هایی برای داشتن ذهنی آرام

همه ما در زندگی به صلح و آرامش نیاز داریم و کمتر فردی است که این موضوع چندان اهمیتی برایش نداشته باشد.

زندگی در آرامش یعنی با خودمان، دیگران و همه موجودات اطراف‌مان مسالمت‌آمیز رفتار و زندگی کنیم. در تعریف آرامش می‌توان گفت داشتن یک زندگی عاری از خشونت (فیزیکی، ذهنی، روحی و همه اشکال دیگر آن) و همراه با احترام، درک تفاوت‌ها و سعه صدر. آرامش به دو دسته تقسیم می‌شود، آرامش بیرونی (جهان) و آرامش درونی (ضمیر هر شخص). مفهوم آرامش بیرونی که همه ما آن را با عنوان صلح می‌شناسیم، بدان معناست که بتوانیم علیرغم تفاوت‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی به یکدیگر احترام بگذاریم و عشق بورزیم.


بیشتربخوانید


آرامش درونی یعنی این که ما بتوانیم آرامش را ابتدا در درون خود پرورش دهیم. یعنی باید ترس، خشم، تعصب و فقدان مهارت‌های اجتماعی را (که منجر به رفتار‌های خشونت‌آمیز می‌شوند) در خود بشناسیم و بر آن‌ها غلبه کنیم. اگر نتوانیم خشونت درونی خود را کنترل کنیم، طوفان بیرونی هرگز فروکش نخواهد کرد. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که شخصیت، الگو‌های فکری و واکنش‌های احساسی ما همه در مغز ما شکل می‌گیرند. اما انسان قادر است مغز و ذهن خود را تغییر دهد. این که چگونه آرامش داشته باشیم در واقع به باور‌ها و شیوه زندگی شخصی خودمان برمی‌گردد. با این حال اصول اولیه‌ای وجود دارد که زیربنای آرامش در زندگی را تشکیل می‌دهد. این اصول اولیه باعث لذت بردن از زیبایی‌های زندگی می‌شود.

قدرشناس و سپاسگزار باش!

روانشناسان معتقدند انسان‌ها با نشان دادن مراتب تشکر و سپاسگزاری خود به دیگران می‌توانند به محیط اطراف و انسان‌های دیگر احساس مثبت و خوبی داشته باشند. برای این منظور، در چشمان مخاطب خود نگاه کنید و به او بگویید: «متشکرم». سپس همه رویداد‌های و کار‌های مثبت خود را در دفتری به طور روزانه یادداشت کنید.

فقط برای ١٠ دقیقه تمرکز کن!

برای افزایش قدرت تمرکز و دقت خود، هر روز ١٠ دقیقه در اتاقی ساکت روی زمین بنشینید، چشمان خود را باز نگه دارید و روی سوژه خاصی همچون لامپ روبه‌رو یا تابلوی نقاشی تمرکز کنید. سعی کنید همه حواس و تمرکز شما روی همان سوژه واحد باشد و با چشم نیز آن را نگاه کنید. اگر ذهنتان به هر دلیلی از موضوع پرت شد، دوباره با نگاه عمیق به سوژه، حواس خود را به آن برگردانید.

به زبان بدن دیگران توجه کن!

اگر دوست دارید در اجتماع خوب ظاهر شوید و ارتباط درستی با مردم داشته باشید خوب است به رفتار‌ها و واکنش‌های بدن دیگران در موقعیت‌های مختلف دقت کنید و با خود حدس بزنید او اکنون چه احساسی دارد. سپس این تمرین را روی زبان بدن دوستان و همکاران خود تمرین کنید و ببینید به واسطه حدسی که زده‌اید، آن‌ها چگونه پاسخ می‌دهند.

مهارت‌های ارتباطی را بیاموز!

مهارت‌های مذاکره، حل اختلافات و ارتباط قاطعانه با دیگران را یاد بگیرید. این مهارت‌های ارتباطی مهم و سازنده به شما کمک می‌کنند. این‌طور نیست که بتوان جلوی همه تعارضات را گرفت، اما باید بتوانید آن‌ها را به خوبی مدیریت کنید. از آنجا که بسیاری از درگیری‌ها به دلیل سوءتفاهم به وجود می‌آیند، بسیار مهم است که در ارتباط با دیگران منظور خود را به صراحت بیان کنید.

از سخت‌گیری بی مورد بپرهیز!

از دستور دادن، نصیحت، سخت‌گیری، تهدید برای دستیابی به اطلاعات بیشتر بپرهیزید. این رفتار‌ها به سادگی سبب درگیری و اختلاف می‌شوند، چرا که اطرافیان شما احساس می‌کنند سعی در کنترل آن‌ها دارید و بنابراین با شما راحت نخواهند بود. اطمینان داشته باشید هر کسی خودش می‌تواند یک زندگی خوب داشته باشد، اگر در این رابطه با دیگران تعامل کند.

منبع: شهروند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار