ذخیره سد احمدبیگلو مشگین‌شهر به حجم مرده رسید

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر گفت: در اثر کمبود بارش و خشکسالی ذخیره آب سد احمد بیگلو از ۱۸ میلیون متر مکعب به چهار میلیون متر مکعب و حجم مرده رسیده است.

ارسلان فرجی مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر با بیان اینکه در ۲ سال اخیر میزان ورودی آب سد احمد بیگلو به صفر و حجم آب آن نیز به شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: حجم ذخیره سد احمد بیگلو نسبت به سال گذشته ۲ میلیون متر مکعب و نسبت به بلند مدت هم بیش از ۱۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است و هم اكنون ذخیره آب سد احمد بیگلو از ۱۸ میلیون متر مکعب به چهار میلیون متر مکعب و حجم مرده رسیده است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در ماه‌های اخیر از شهروندان خواست حتما در مصرف آب صرفه‌جویی کنند چرا که در صورت تداوم این شرایط جوی و بارندگی در ماه‌های پیش رو ممکن است با مشکلات جدی در تامین آب مورد نیاز شهروندان مواجه شویم.

مدیر امور منابع آب منطقه مشگین‌شهر ادامه داد: با توجه به نبود بارندگی‌های مناسب در حوضه‌های بالادست سد‌های سبلان و احمد بیگلو، اکثر سد‌های کوچک این شهرستان رواناب خوبی در رودخانه‌ها و مسیل‌های منتهی به سد‌ها نداشته و این امر باعث گردیده که آبیاری اراضی و باغات بصورت محدود در این شهرستان انجام بگیرد.

فرجی اظهار کرد: در صورت تداوم این روند طی ۲ ماه آتی فصل آبگیری، با توجه به کمبود ذخایر برفی در دامنه کوه سبلان قطع یقین در سال پیش رو هم در تامین آب آشامیدنی و هم در تامین آب زراعی با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت سد سبلان هم گفت: امسال ورودی آب به سد سبلان به بالای هشت میلیون متر مکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر در عین حال ادامه داد: حجم کل سد سبلان ۱۰۸ میلیون متر مکعب است که در سال گذشته در اثر نبود بارش و مصرف بی‌رویه، میزان حجم آن به ۲۵ میلیون متر مکعب رسید و هم‌اکنون با داشتن ۱۴ میلیون متر مکعب به حجم مرده رسیده است.

وی افزود: ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب از مجموع حجم آب ذخیره شده در مخزن سد سبلان برای مصارف کشاورزی، سه میلیون متر مکعب برای تامین آب آشامیدنی و بقیه برای حیات رودخانه مشگین چای در نظر گرفته شده است.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر به کشاورزان هشدار داد با علم و اطلاع از وضعیت موجود منابع آب از کشت محصولات با نیاز آبی بالا خودداری کنند.

فرجی با بیان اینکه با توجه به وضعیت منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر تغییر الگوی کشت در این شهرستان باید مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: در حوضه آبریز شهرستان مشگین‌شهر ۱۴ سد بزرگ و کوچک با حجم مفید ۱۳۶ میلیون متر مکعب با پایاب ۱۱ هزار و ۶۳۵ هکتار در حال بهره‌برداری است که با توجه به وضعیت بارندگی‌های اخیر اکثر سد‌های منطقه از آورد خوبی برخوردار نیست.

وی کل ظرفیت منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر را ۳۴۸ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: ۳۰۶ میلیون مترمکعب از این مقدار آب مربوط به منابع آب‌های سطحی و ۴۲ میلیون متر مکعب مربوط به آب‌های زیرزمینی است.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر با بیان اینکه ۱۸۲ میلیون مترمکعب از حجم آب‌های سطحی این شهرستان در حال بهره‌برداری است، افزود: کاهش دِبی رودخانه خیاوچایی و کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی، فرسوده بودن شبکه توزیع در داخل شهر، توسعه غیراصولی و خارج از طرح تفصیلی شهر، دستکاری کنتور‌های مصارف خانگی و برداشت‌ها و انشعابات غیرمجاز، تبدیل روستا‌ها به شهر و افزایش نیاز به مصرف آب از جمله مشکلات پیش روی تامین آب در مشگین‌شهر است.

فرجی خاطرنشان کرد: مصرف سرانه آب در مشگین‌شهر ۲۱۷ لیتر در ثانیه است که با در نظر گرفتن هدررفت شبکه، باید حداکثر نیاز مصرف سرانه ۲۳۰ لیتر در ثانیه باشد و این در حالی است که به طور متوسط بیش از ۴۲۰ لیتر در ثانیه آب از رودخانه خیاوچایی وارد تصفیه‌خانه می‌شود.

وی در ادامه تغییر الگوی کشت، جلوگیری از احداث سازه‌های تقاطعی، اصلاح شبکه آب، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، جلوگیری از کشت برنج، ترمیم لوله‌های فرسوده آب و از همه مهم‌تر استفاده بهنیه مردم از آب و پرهیز از مصرف بی‌رویه آب را از جمله راهکار‌های اساسی برای جلوگیری از بروز تنش آب در این شهرستان ذکر کرد.

 سد احمد بیگلو به عنوان اصلی‌ترین منبع و مخزن تامین کننده آب شهرستان مشگین‌شهر، از نوع خاکی با هسته رسی است که گنجایش مخزن آن ۱۸ میلیون متر مکعب بوده و جزو معدود سد‌های کشور است که همزمان با اجرای بدنه سد، شبکه پایاب آن احداث شده و با بهره‌برداری کامل از آن بیش از سه هزار و ۵۰ هکتار از اراضی قابلیت آبیاری مدرن را دارد.

بر اساس این گزارش سد سبلان در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشگین‌شهر بر روی رودخانه قره‌سو قرار گرفته و نقش بسیار مهمی در تامین آب اراضی منطقه ایفا می‌کند، ارتفاع سد سبلان ۸۵ متر و حجم مخزن این سد هم ۱۰۸ میلیون مترمکعب است و در شبکه پایاب آن نیز پنج هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی زیر کشت آبی می‌رود.

شهرستان مشگین‌شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل و در دامنه کوه سبلان قرار دارد.

منبع: ايرنا

برچسب ها: سد ، مخزن سد ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.