سودجویی سبب قطع درختان پارک «ناژوان» اصفهان است

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: قطع درختان پارک «ناژوان» توسط افراد سودجو برای تبدبل اراضی باغی آن به مسکونی و فروش چوب درختان قطع شده است.

«ناژوان» یکی از بهترین و بزرگترین بوستان‌های اصفهان در حاشیه زاینده‌رود است که در قسمت غربی این شهر قرار دارد. این پارک جنگلی، بازمانده‌ای از باغ‌های سرسبز و قدیمی است که امروزه دیگر اثری از آنها نیست. پارک ناژوان را بعنوان دومین میراث طبیعی اصفهان پس از زاینده‌رود معرفی کرده‌اند.

مهدی بقایی  در باره درختان قطع شده اخیر در پارک ناژوان گفت: قطع درختان فقط مربوط به ناژوان نیست و برخی از افراد محلی یا ناشناس بدلایلی از جمله خروج ملک از حالت باغی به زمین مسکونی و ساخت و ساز در آنها یا سود فروش چوب برای تولید زغال، اقدام به قطع درختان می‌کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان بیان داشت: بر همین اساس خدمات شهری و نیز سازمان پارک‌های شهرداری اصفهان برای شناسایی افراد سودجو از ظرفیت بسیج محلی استفاده می‌کند و از پیمانکاران خود هم خواسته است تا در حفظ و نگهداری درختان همت بیشتری داشته باشند.

بقایی همچنین گفت: امسال چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال صرف فضای سبز شهر اصفهان شد که با در نظر گرفتن هزینه تملک، احداث و ساماندهی آن، در مجموع معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال برای حفظ فضای سبز اصفهان هزینه شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد:در ۲ دهه گذشته بیش از ۷۰۰ هزار اصله درخت و درخچه در شهر اصفهان بدلیل آفت‌زدگی و عملیات عمرانی حذف و قطع شده است.

تصریح کرد: بر همین اساس در اسفند جاری پویشی برای کاشت درخت در اصفهان آغاز شد تا در تشتک‌ خالی(محل کاشت درخت) قطع شده؛ مجددا درختکاری شود.

وی ادامه داد: البته تشتک‌ خالی از درخت یا کُنده درختان باقی مانده بدلیل احتمالی آفت‌زدگی باید بطورکامل تخلیه و سپس جایگزین شود که اسفند جاری حدود ۳۰۰ هزار نهال در آنها کاشته شد و مابقی نیز در سال‌های آینده کاشته می‌شود.

بقایی گفت: اکنون یکصد هزار جای خالی درخت در خیابان‌های اصفهان شناسایی شده است که تا پایان سال جایگزین می‌شود.

  نیاز آبی فضای سبز شهری اصفهان سالانه بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب است در حالی که به گفته مسوولان مدیریت شهری، تنها حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب به آن اختصاص پیدا می‌کند که این روند از ۱۵ سال گذشته تاکنون نیز ادامه داشته است.

این در حالیست که پنج هزار هکتار فضای سبز و حدود ۳۰۰ کیلومتر مادی این کلانشهر نیز بدلیل خشک شدن زاینده‌رود و تخصیص نیافتن حقابه‌ها، از حیث آبیاری شرایط نامناسبی دارد.

میزان فضای سبز اصفهان ۵۶ میلیون مترمربع است و سرانه فضای سبز این شهر تا سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸.۲ مترمربع برآورد شده که طبق استاندارد وزارت کشور، این رقم برای شهرها حدد ۱۵ مترمربع است اما با توجه به نوع شهر و شرایط آلودگی هوای اصفهان، بازهم افزایش سرانه فعلی ضروریست.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.