انتخابات مجلس دوازدهم به ایستگاه پایانی رسید

شرکت در انتخابات یک مسئله صرف سیاسی نیست، بلکه یک مسئله اجتماعی است که به وسیله آن می‌توان آینده را به شکل دیگری رقم زد.

تنها یک روز به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و فردا تکلیف ۴۵ کرسی از ۲۷۰ کرسی باقی مانده مجلس در این دور از انتخابات مشخص می‌شود.

۴۵ کرسی‌ای که ۱۶ صندلی از آن حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر است و ۲۹ کرسی باقیمانده برای ۲۰ حوزه دیگر خواهد بود.

حضور در انتخابات حق است و عدم حضور در انتخابات یعنی گذشتن از یک حق، انتخابات انتخاب یک فرد نیست بلکه انتخاب یک الگو و مدل مدیریتی است که با این انتخاب نوع مدیریت حاکم بر جامعه را انتخاب خواهیم کرد.

شرکت در انتخابات یک مسئله صرف سیاسی نیست، بلکه یک مسئله اجتماعی است که به وسیله آن می‌توان آینده را به شکلی دیگری رقم زد. درست است که با آمدن یا رفتن یک شخص تغییری در اوضاع ما حاصل نمی‌شود، اما انتخاب اشخاصی که دارای سیستم تفکر و روش خاص و مثبت در مدیریت هستند می‌تواند آینده ما را روشن‌تر کند.

مشارکت پُرشور مردم در حوزه‌هایی که به دور دوم کشیده شده اهمیت بسزایی دارد چرا که نماینده‌ای با پشتوانه رأی بالا، قطعاً مؤثرتر از نماینده‌ای است که پشتوانه رأی بالایی ندارد. همچنین زمانی که مجلس قوی باشد، قدرت نظارت مجلس هم بالا خواهد بود و می‌تواند تخلف و عدم  اجرای قوانین را به خوبی شناسایی کرده و به دستگاه‌ها و مسئولان اجرایی کشور گوشزد کند که در مسیر قانون حرکت کنند.

مشارکت و حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل جایگاه مجلس و نقشی که نمایندگان مردم می‌توانند به واسطه بهبود روند قانونگذاری در کشور و نیز نظارت بهتر و دقیق‌تر بر اجرای قوانین داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است و این موارد در دور دوم انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم مانند دور اول انتخابات نمایندگان وجود دارد.

پرویز سروری عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس گفت: بنده به عنوان یک فعال سیاسی از مردم کشور تقاضا می‌کنم که با حضور حداکثری در دور دوم انتخابات نمایندگان را با قدرت راهی خانه ملت کنند تا آنها بتوانند حقوق مردم را قاطعانه پیگیری کنند.

وی افزود: انتخاب همه افرادی که وارد مجلس می‌شوند اهمیت بسزایی دارد چرا که با یک رأی وکلای ملت یه لایحه تصویب و یا یک وزیر استیضاح می‌شود.  

سروری ادامه داد: فرد فرد نمایندگان این توانایی را دارند که سرنوشت بودجه سالیانه را رقم بزنند لذا اکنون مشارکت در انتخاب پانزده درصد نمایندگان مجلس نقش بی بدیلی در آینده کشور دارد از طرفی نماینده‌ای که با رای بالا وارد مجلس می‌شود قدرت و کارایی بیشتری دارد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

وی انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکار‌های جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

حبیب الله بوربور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی درباره مشارکت مردم در دور دوم انتخابات گفت: ۴۵ نفر باید برای مجلس شورای اسلامی انتخاب شوند و برای همین مردم کار آسان تری را نسبت به دور اول انتخاب از میان چندین هزار نفر دارند.

وی اظهار کرد: در تهران ۱۶ نفر باید انتخاب شوند؛ که اهمیت زیادی دارد. چرا که اصولا نماینده‌های تهران در مجلس بسیار مهم و تاثیرگذار هستند و این تاثیرگذاری باعث می‌شود که در تهران مردم از لیست‌ها و افرادی که می‌شناسند برای انتخاب نهایی خود استفاده کنند. البته ما سعی کردیم بدون در نظر گرفتن جریاناتی که مربوط به لیست‌های متفاوت است ۱۰ نفر از لیست دلسوزان خود انتخاب کنیم و ۶ نفر هم بر اساس نیاز کمیسیون‌های مجلس و رای آوری احتمالی آنها قرار داددیم تا به رای مردم هم احترام گذاشته باشیم.

انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۱ اردیبهشت در حوزه انتخابیه تبریز آذرشهر و اسکو، حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس، حوزه آبادان، حوزه شیراز، حوزه کرمانشاه، حوزه خرم‌آباد، حوزه قائمشهر و حوزه ملایر به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد و ۴۵ نماینده باقی مانده مجلس شورای اسلامی در این روز مشخص خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار