استقبال زوج‌های اصفهانی از خدمات مراکز ناباروری

با اجرای ماده ۴۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، استقبال زوج‌ها برای درمان ناباروری بیشتر شده است.

رئیس کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: طبق این ماده از قانون، درمان ناباروری در مراکز دولتی ۹۰ درصد زیر پوشش قرار گرفته و در مراکز خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی، پوشش بیمه تا ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی است.

امیرحسین بانکی پور با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری در کشور که ۶ مرکز آن در استان اصفهان فعال است. افزود: با توجه به کاهش هزینه ها، استقبال زوج‌ها از درمان ناباروری نسبت به قبل از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بیشتر شده است.

مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان هم گفت: در یکسال گذشته، بیش از ۶۵ هزار زوج نابارور در کشور از خدمات این بیمه استفاده کرده اند


محمد حسین صفاری افزود: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سازمان بیمه سلامت ایران، خدمات پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری را افزایش داده و سقف تعهدات بسته خدمتی FET، IUI، ICSI و IVF در طرح جدید برای بیمه‌گزاران حذف شده و آزمایش‌های تشخیصی و ژنتیک در سقط مکرر نیز زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

او اضافه کرد: برای بیماران سرطانی و حفظ قدرت تولید مثلی آنها، خدمات بافت تولید مثلی تخمک و اسپرم (برای زوجین مشمول این دستور العمل)، زیر پوشش بیمه سلامت قرارگرفته است.

صفاری اضافه کرد: تجویز و خدمت سونوگرافی از سوی همکاران پزشک متخصص زنان و زایمان دوره دیده فلوشیپ ناباروری که در مرکز ارائه دهنده خدمات درمان ناباروری مشغول به خدمت هستند نیز ابلاغ شده است.

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با بیان اینکه، ۶ مرکز درمان ناباروری در استان اصفهان فعال است گفت: از این تعداد، چهار مرکز دولتی در اصفهان (دو مرکز)، شهرضا و نجف آباد و دو مرکز خصوصی در شهر اصفهان فعال است.

حمید گله داری با اشاره به ثبت بیش از ۳۶ هزار مورد مراجعه به مراکز ناباروری سطح سه در استان اصفهان افزود: تعداد اعمال جراحی مرتبط با لقاح خارج رحمی یا آزمایشگاهی در این مراکز، پارسال، هفت هزار و ۹۳۳ مورد بوده و میزان موفقیت این اعمال جراحی، بیش از ۳۴ درصد ارزیابی شده است.

طبق آخرین آمار ها، سه میلیون و ۵۰۰ هزار زوج نابارور در کشور داریم و بیش ازطبق ماده ۴۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در راستای بند‌های «ح» و «د» ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های بیمه گر، برنامه‌ها و اقدامات لازم را برای برخورداری همه زوج‌هایی که با وجود اقدام به بارداری به مدت یک سال یا بیشتر، صاحب فرزند نشده اند، از برنامه‌های معاینه، بیماریابی، تشخیص علت ناباروری و درمان آن تحت پوشش کامل بیمه‌های پایه، بدون محدودیت زمان و دفعات مورد نیاز به تشخیص پزشک معالج به عمل آورد.

تبصره ۱ - برای افراد بیش از ۳۵ سال، مدت در ماده فوق از یک سال به ۶ ماه کاهش می‌یابد.
تبصره ۲ - کسانی که دچار سقط مکرر شده اند، مشمول ماده فوق هستند.
تبصره ۳ - شورای عالی بیمه موظف است بسته خدمات پایه خود را به گونه‌ای تعریف کند که شامل همه اقدامات در درمان ناباروری اولیه و ثانویه شود و حداکثر تا شش ماه پس از لازم الاجراء شدن قانون به تصویب هیئت وزیران برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.