هیوندا آزرا ۲۰۱۸ را بشناسید
معرفی خودرو/

هیوندا آزرا ۲۰۱۸ را بشناسید

یکی از جدیدترین خودرو‌های کره‌ای بازار ایران، نسل جدید هیوندای آزرا خواهد بود که با قیمتی نسبتا بالا، محصولی در کلاس لوکس محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،یکی از جدیدترین خودرو‌های کره‌ای بازار ایران، نسل جدید هیوندای آزرا خواهد بود که با قیمتی نسبتا بالا، محصولی در کلاس لوکس محسوب می‌شود. در این مطلب به بررسی جامع هیوندای آزرا گرنجور، همراه با معرفی توانایی‌ها و مقایسه با رقبای داخلی می‌پردازیم.

هیوندا النترا 2018 را بسناید

اولین مدل هیوندای آزرا که در حدود ۱۰ سال پیش به ایران وارد شد، بازار کشور را با محصولی لوکس و البته غیر آلمانی آشنا کرد. پیش از آنکه لکسوس‌های سری ES خودنمایی کنند، سدان نیمه لوکس ساخت کره با برند هیوندای، پرستیج خودرو‌های امریکایی را تداعی می‌کرد و با بدنه‌ای جادار، همراه با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری و ۲۶۰ اسب بخار، نماینده‌ی سطح جدیدی از استاندارد رانندگی در ایران بود. نسل بعدی آزرا هم، می‌رفت که محبوبیت مدل قبلی را در بازار کشور ادامه دهد، اما با تصویب قانون منع واردات خودرو‌های خارجی با پیشرانه‌ی حجیم‌تر از ۲.۵ لیتر، از دسترس خارج شد.

شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی مربوط به جنگ جهانی دوم شکل گرفت؛ اما امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به آئودی، نیسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازی هیوندای، در سال ۱۹۶۷ شروع به فعالیت کرد و امروزه با جایگاه سی و نهم جهان در فهرست مهم‌ترین برند‌های دنیا، تقریبا ارزشی برابر با فورد آمریکا کسب کرده است؛ درحالی‌که فورد با قدمت ۱۱۵ سال، یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان صنعتی دنیا محسوب می‌شود. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس؛ محصولی ساخت هیوندای در بازار جهانی حضور داشته باشد.

نسل اول و دوم هیوندای گرانجور، بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۸ بر اساس مدل دبونیر (Debonair) محصول میتسوبیشی ساخته شدند. این محصولات، بازار داخلی کشور کره را هدف قرار داده بودند و از قطعات فنی ساخت میتسوبیشی استفاده می‌کردند. در آستانه‌ی قرن بیستو یکم و خیز هیوندای برای فتح بازار‌های خارجی، نسل سوم گرانجور با تکیه بر تجهیزات ساخت کره، معرفی شد. در آن زمان، با توجه به سیاست‌های بازاریابی و تلفظ نسبتا مشکل واژه‌ی گرانجور برای غربی‌ها، نام این خودرو در بازار امریکا و بسیاری دیگر کشورها، به آزرا تغییر پیدا کرد. سال ۲۰۰۵، نقطه‌ی عطف فروش گرانجور / آزرا در بازار جهانی بود و این خودرو با نسل چهارم، علاوه بر شرق آسیا، در خاور میانه و امریکای شمالی نیز با استقبال روبرو شد. بیشترین فروش در تاریخ ۳۰ ساله‌ی تولید هیوندای آزرا، مربوط به نسل چهارم موسوم به سری TG در سال ۲۰۰۶ است که به تیراژ ۲۷ هزار دستگاه رسید و در ایران هم، دارای محبوبیت بود.

هیوندا النترا 2018 را بسناید

موفقیت آزرا، با معرفی نسل پنجم در سال ۲۰۱۲، ادامه نداشت. درحالیکه نسل چهارم، از نظر فنی و ایمنی؛ نقد‌های بسیار خوبی دریافت کرد و امتیاز بالایی از آزمون‌های کشور‌های مختلف گرفت، مقلوب رقبای سنتی این کلاس بدنه، مثل نیسان ماکسیما وتویوتا آوالون شد. مصرف سوخت بالا و سبک طراحی شرقی، مانع از فروش مطلوب آزرا در بازار‌های خارج از خانه بود. این شرایط، باعث شد تا نسل ششم آزرا، کاملا متفاوت از مدل قبلی در سال ۲۰۱۶ رونمایی شود. بر خلاف سال‌های قبل، هیوندای علاقه‌ای به عرضه‌ی جهانی این خودرو نشان نداد و این محصول را با نام گرانجور، در شرق آسیا، بازار داخلی و کشور‌های جهان سوم، نگه داشت. با این اوصاف، غول خودروسازی کره، ترجیح می‌دهد تا با برند لوکس و تازه تاسیس جنسیس، در کشور‌های جهان اول، مثل امریکا حضور داشته باشد.

قانون منع واردات خودرو با پیشرانه‌ی حجیم‌تر از ۲.۵ لیتر، همچنان پا برجا است، اما نسل جدید آزرا با موتور ۲.۴ لیتر، مشکلی برای ورود به ایران ندارد. این محصول، فقط در خط تولید آسان (Asan) هیوندای کره، تولید می‌شود و علاوه بر آسیا، در امریکای جنوبی هم قابل خرید است. پلت فرم آزرا جدید موسوم به Y. ۷، با آخرین مدل هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و کیا کادنزا اشتراک دارد، ضمن اینکه تحت هدایت طراح ارشد هیوندای، پیتر شرایر؛ شکل داده شده است.

طراحی ظاهری و بدنه

در نگاه اول به جدیدترین مدل آزرا، بدون شک هیوندای سوناتا ۲۰۱۷ تداعی می‌شود. هر چند که اشتراک پلت‌فرم در سوناتا و آزرا، باعث مشابهت‌هایی در فرم بدنه‌ی آن‌ها شده است، اما نسل جدید آزرا، بیش از هر زمان دیگر به برادر کوچک‌تر و البته پرفروش‌تر، شباهت دارد. از سویی دیگر، عدم عرضه‌ی آزرای جدید در بازار‌های غربی باعث شده است تا هیوندای با خیال راحت، از سدان محبوب سوناتا، الگوبرداری کند.

نمای روبروی گرانجور با چراغ‌های نسبتا بزرگ، کم‌عرض و دوگانه ارائه می‌شود. نوار LED روشنایی روز، با حالتی دایره‌ای شکل و شدیدا مشابه نمونه‌های دیده شده در محصولات بی‌ام‌و؛ زیر هالوژن‌های اصلی هستند. فرم کلی چراغ‌ها، کمی اسپرت و در مجموع، کم‌هیجان به نظر می‌رسد. در مقایسه با نسل‌های قبل، طراحان هیوندای تلاش کرده‌اند تا از حس یک سدان لوکس به سمت خودرویی جوان‌پسندتر، حرکت کنند. این موضوع، با حجم‌دهی سپر و تورفتگی آشکار در جایگاه چراغ‌های اصلی، تقویت می‌شود.

هیوندا آزرا 2018 را بشناسید

طبق معمول در محصولات این روز‌های بزرگ‌ترین خودروساز کره، جلوپنجره‌ی ذورنقه‌ای شکل و ۶ ضلعی، در نمای روبروی گرانجور هم دیده می‌شود و حجم زیادی از دید بیننده را اشغال می‌کند. این بخش، با خطوط افقی و موازی تا نزدیک لبه‌ی سپر و سطح زمین ادامه دارد، ضمن اینکه جایگاه پلاک هم، به جای سپر، روی جلوپنجره خواهد بود. از دیگر موارد مربوط به این نما که عجیب به نظر می‌رسد، می‌توان به سایز نسبتا بزرگ لوگوی هیوندای اشاره کرد که شدیدا توی ذوق می‌زند. از سویی دیگر نباید فراموش کرد که حجم‌دهی بسیار خوبی در سپر وجود دارد. مه‌شکن‌های مدرن LED و مجاری هدایت کننده‌ی هوا هم، چشم‌نواز به نظر می‌رسند.

از نمای جانبی، شباهت گرانجور به محصولات بی‌ام‌و بیشتر دیده می‌شود. ارتفاع پایین سقف، همراه با کشیدگی بدنه باعث می‌شود تا حالت اسپرت و آیرودینامیک خودرو تقویت شود. این محصول با ضریب درگ ۰.۲۷۶ طراحی شده است که یکی از بهترین نمونه‌ها در کلاس سدان‌های فول‌سایز به حساب می‌آید. رینگ ۱۹ اینچ با طرح‌های متنوع، در کنار فریم فلزی و براق پنجره‌ها، ویژگی‌های لوکس گرانجور را افزایش می‌دهند، ضمن اینکه در آینه بغل‌ها هم، از پایه‌ی ارزشمند فلزی استفاده شده است.

هیوندا النترا 2018 را بسناید

طبق معمول در محصولات این روز‌های بزرگ‌ترین خودروساز کره، جلوپنجره‌ی ذورنقه‌ای شکل و ۶ ضلعی، در نمای روبروی گرانجور هم دیده می‌شود و حجم زیادی از دید بیننده را اشغال می‌کند. این بخش، با خطوط افقی و موازی تا نزدیک لبه‌ی سپر و سطح زمین ادامه دارد، ضمن اینکه جایگاه پلاک هم، به جای سپر، روی جلوپنجره خواهد بود. از دیگر موارد مربوط به این نما که عجیب به نظر می‌رسد، می‌توان به سایز نسبتا بزرگ لوگوی هیوندای اشاره کرد که شدیدا توی ذوق می‌زند. از سویی دیگر نباید فراموش کرد که حجم‌دهی بسیار خوبی در سپر وجود دارد. مه‌شکن‌های مدرن LED و مجاری هدایت کننده‌ی هوا هم، چشم‌نواز به نظر می‌رسند.

هیوندا النترا 2018 را بسناید

از نمای جانبی، شباهت گرانجور به محصولات بی‌ام‌و بیشتر دیده می‌شود. ارتفاع پایین سقف، همراه با کشیدگی بدنه باعث می‌شود تا حالت اسپرت و آیرودینامیک خودرو تقویت شود. این محصول با ضریب درگ ۰.۲۷۶ طراحی شده است که یکی از بهترین نمونه‌ها در کلاس سدان‌های فول‌سایز به حساب می‌آید. رینگ ۱۹ اینچ با طرح‌های متنوع، در کنار فریم فلزی و براق پنجره‌ها، ویژگی‌های لوکس گرانجور را افزایش می‌دهند، ضمن اینکه در آینه بغل‌ها هم، از پایه‌ی ارزشمند فلزی استفاده شده است.

در مجموع می‌توان نمره‌ی خوبی به طراحی بدنه‌ی جدیدترین مدل هیوندای آزرا داد، اما این سدان نیمه لوکس، جذابیت نسل‌های قبلی را به همراه ندارد و برتری خاصی نسبت به رقبا در بازار جهانی، ایجاد نمی‌کند. شاید بدنه‌ی آزرا کوچک‌تر از مدل قبلی به نظر رسد و در عکس‌ها، محصولی نزدیک به سوناتا باشد، اما با طول بدنه‌ی ۴.۹۳۰ متر، همراه با عرض ۱.۸۶۵ متر و طول محور ۲.۸۴۵ متر، کمی بزرگ‌تر از مدل قبلی گرانجور است.

فضای داخلی و کابین

ورود به کابین آزرا، از چند جهت دارای نکات مثبت است. از یک سو، با محیطی شلوغ و گیج‌کننده همراه نیست و از سویی دیگر، با طراحی خاص داشبورد برای جایگاه نمایشگر، حس یک خودروی مدرن و آینده‌نگر را به سرنشینان می‌دهد.

هیوندا النترا 2018 را بسناید

فضای داخلی خودرو، بسیار جادار و راحت است. خصوصا برای سرنشینان عقب، فاصله‌ی بسیار خوبی بین زانو‌ها و صندلی‌های جلو وجود دارد. افراد بلند قد هم، فضای مناسبی در بالای سر دارند. گنجایش صندوق عقب، ۴۴۶ لیتر است که کافی به نظر می‌رسد، اما برای خودرویی در این سایز بدنه و قیمت، فراتر از انتظار نیست.

پیشرانه و شرایط فنی

آزرا در نسل جدید، از سه نوع پیشرانه‌ی ۲.۴، ۳ و ۳.۵ لیتر استفاده می‌کند که طبیعتا، نسخه‌ی ۲.۴ لیتری در ایران، فروخته خواهد شد. این محصول، در همه‌ی مدل‌های بازار جهانی، دارای گیربکس اتوماتیک و سیستم محرک دیفرانسیل جلو است.

هیوندا آزرا 2018 را بشناسید

ارزان‌ترین نمونه‌ی آزرا، مجهز به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر و ۲۳۶۰ سی‌سی خواهد بود که نسخه‌ی تتا (Theta) نام دارد. این محصول، قدرت ۱۹۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر از ۴۰۰۰ دور بر دقیقه فراهم می‌کند. وزن آزرا با چنین پیشرانه‌ای، ۱۵۵۶ کیلوگرم است و می‌تواند در زمان ۱۰ ثانیه (با بنزین استاندارد جهانی) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعت آزرا ۲.۴ لیتر با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و میانگین مصرف سوخت ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد. این خودرو در ترافیک شهری، حداکثر مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت و با سرعت ثابت در بزرگراه، ۶.۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف خواهد کرد.

هیوندا النترا 2018 را بسناید

آزرا با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری، ۲ نسخه‌ی مجهز به گیربکس‌های اتوماتیک ۶ سرعته و ۸ سرعته دارد. این نمونه لامبدا (Lambda ۳.۰) نام دارد و با جعبه‌دنده‌ی خودکار ۶ سرعته، قدرت ۲۵۰ اسب بخار با گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر در اختیار می‌گذارد. چنین محصولی، در زمان ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت، همراه با میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. مدل مجهز به گیربکس ۸ سرعته، قدرت ۲۳۰ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر دارد، ضمن اینکه با شتاب‌گیری مشابه نسخه‌ی ۶ سرعته، میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

قدرتمندترین و البته گران‌ترین نمونه‌ی آزرا در بازار جهانی، دارای پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری است که قدرت ۲۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۴۵ نیوتن‌متر دارد. این محصول، با گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، ظرف ۷.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت ایت مدل آزرا (۳.۵ Lambda)، نزدیک به ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

نمونه‌ی وادراتی آزرا، هرچند که دارای قدرتمندترین پیشرانه نیست، اما با امکاناتی نزدیک به نسخه‌ی فول آپشن عرضه می‌شود. در نمای ظاهری این محصول، رینگ‌های ۱۹ اینچ با لاستیک‌های ۲۴۵/۶۰ ساخت میشلن دیده می‌شوند، در حالی‌که نمونه‌هایی با رینگ ۱۷ و ۱۸ اینچ هم در بازار جهانی، وجود دارند. ۹ رنگ برای بدنه‌ی آزرا قابل سفارش است که شامل سفید، نقره‌ای، بژ (طلایی)، نوک مدادی روشن، خاکستری تیره، سیاه، قرمز، آبی و قهوه‌ای متالیک (برنزی) می‌شود. چراغ‌های جلو، عقب، روشنایی روز و مه‌شکن، تمام LED هستند. روی آینه بغل‌های برقی جمع‌شونده مجهز به گرم‌کن داخلی هم، از فلاشر LED استفاده شده است. این خودرو، به دلیل استفاده از سقف پانورامیک، فاقد باربند خواهد بود، ضمن اینکه از آنتن کوسه‌ای در عقب و بازشونده‌ی خودکار صندوق، استفاده می‌کند.

هیوندا النترا 2018 را بسناید

در کابین آزرا، چرم مرغوب ناپا برای داشبورد، پوشش داخل در و صندلی‌ها استفاده شده است. سه نوع، رنگ‌بندی برای فضای داخلی قابل انتخاب است که شامل چرم سیاه با چوب تیره، چرم خاکستری با چوب تیره و چرم کرم رنگ با چوب قهوه‌ای خواهد بود. ورود و استارت بدون کلید، سوئیچ به شکل کارت، استارت و تنظیم تهویه مطبوع از راه دور، ترمز دستی برقی (زیر پا)، سیستم تهویه مطبوع دوگانه برای سرنشینان جلو به همراه ورودی یونیزه کننده‌ی هوای ورودی، خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، گرمکن ۴ صندلی و فرمان، تنظیمات برقی و حافظه دار برای صندلی‌های جلو با قابلیت افزایش طول نشیمن‌گاه و کنترل گودی کمر، سردکننده در صندلی‌های ردیف جلو، کروز کنترل هوشمند (ASCC) با قابلیت تنظیم فاصله نسبت به خودروی مقابل، کامپیوتر سفری با نمایشگر چندرنگ ۴.۲ اینچ پشت فرمان، ساعت عقربه‌ای روی داشبورد، نمایشگر لمسی ۸ اینچ، سیستم صوتی با کیفیت از برند اینفینیتی (Infinity) همراه با آمپلی‌فایر و ساب ووفر، قبله نمای جهانی (Mecca Compass)، رابط کاربری اپل کارپلی و اندروید اتو، کنترل تماس صوتی از روی فرمان، ناوبری ماهواره‌ای، نمایش اطلاعات فنی روی شیشه‌ی جلو (HUD)، دوربین عقب و دید ۳۶۰ درجه، مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی در کابین آزرا هستند. درگاه‌های مرسوم در خودرو‌های امروزی، شامل بلوتوث، وردی CD، USB و AUX در آزرا وجود دارند، ضمن اینکه، امکان شارژ گوشی هوشمند ازطریق شارژر بی‌سیم داخل داشبورد یا USB، فراهم شده است.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

باتوجه به عدم عرضه‌ی آزرا در اروپا و امریکا، تست تصادف جامعی از این خودرو توسط بنیاد ایمنی خودرو‌های اروپا (Euro NCAP) و موسسه‌ی ایمنی و بیمه‌ی بزرگراه‌های امریکا (IIHS) انجام نشده است. در عوض، می‌توان به نتایج منتشر شده از آزمون‌های بنیاد ایمنی خودرو‌های کره جنوبی (KNCAP) استناد کرد. در ادامه‌ی مطلب، فیلم کوتاهی از مجموعه تست‌های تصادف نسل جدید آزرا قابل مشاهده است. سدان لوکس هیوندای با ۵ ستاره‌ی ایمنی از KNCAP معرفی می‌شود. این خودرو، دارای ۹ ایربگ هوشمند است که عملکرد متفاوتی در زمان باز یا بسته بودن کمربند‌های ایمنی دارند. همان‌گونه که در فیلم تست تصادف هم دیده می‌شود، شاسی و ساختار بدنه‌ی آزرا به لطف استفاده از آلیاژ فولاد با مقاوت بالا (AHSS)، کاملا تقویت شده است.

هیوندا آزرا 2018 را بشناسید

از مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی در آزرا، باید به ترمز خودکار (AEB) اشاره کرد که نقش پررنگی در جلوگیری از برخودر‌ها دارد. این فناوری، کامل‌کننده‌ی کروز کنترل هوشمند (ASCC) است تا کاهش و افزایش سرعت خودرو در محدوده‌ی تعیین شده توسط راننده، به طور خودکار و با ایمنی بالا انجام شود. سیستم تشخیص خستگی راننده (DAA)، هشدار نقاط کور (BSD)، حفظ خودرو در شیب، تنظیم خودکار روشنایی چراغ‌های جلو هنگام نزدیک شدن دیگر خودرو‌ها از روبرو (SHBA)، هشدار خروج از خط (LDWS)، هشدار فشار باد لاستیک‌ها، مدیریت پایداری خودرو (ESC)، حفظ تعادل در شرایط لغزنده (VSM) و جدیدترین سیستم ترمز ضد قفل هیوندای (ABS)، در نسل جدید آزرا به صورت استاندارد وجود دارند.

در بحث ظاهری، هرچند که واردات محصولات لکسوس به ایران ممنوع شده است، اما نمی‌توان برتری خاصی برای طراحی آزرا قایل شد. این خودرو، هرچند که بدنه‌ی بزرگ و نسبتا پهن‌پکری فراهم می‌کند، شباهت زیادی به سوناتا دارد و به عنوان یک سدان لوکس، چشم‌گیر و خیره‌کننده نیست. از سویی دیگر، کراس‌اور‌های متنوعی ازجمله کیا سورنتو در بازار ایران حضور دارند که با توجه به تب شاسی‌بلند‌ها در میان مردم، مانعی بر فروش سدان‌های لوکس، مثل آزرا ۲۰۱۸ هستند.

هیوندا النترا 2018 را بسناید

از نظر فضای داخلی و راحتی سرنشینان، می‌توان امتیاز بالایی به محصول هیوندای داد. این خودرو، خصوصا برای افراد بلند قد در صندلی‌های عقب، ایده‌آل است و هرچند که آپشن‌های لوکس مثل ماساژورفراهم نمی‌کند، احساسی شبیه به نسل‌های قبل مرسدس بنز کلاس S. خواهد داشت. البته نباید فراموش کرد که سقف کوتاه و ترجیه سازنده به افزایش آیرودینامیک، خریداران مشکل‌پسند و علاقه‌مندان سدان‌های لوکس آلمانی را از آزرا دلسرد می‌کند. علاوه بر این، صندوق بار ۴۴۶ لیتری در کلاس بدنه‌ی سدان‌های بزرگ، فراتر از انتظار نیست.

در مجموع، جدیدترین مدل آزرا برای افراد میان‌سال و علاقه‌مندان سدان‌های لوکس خانوادگی مناسب خواهد بود. این محصول، برای آن‌ها که به دنبال خودرو‌های اسپرت و جوان‌پسند هستند، گزینه‌ی جذابی نیست و مسلما، خریداری از قشر بانوان جامعه ایران، نخواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: نبض بازار ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار