مانور بزرگ مشترک مقابله با آلودگي نفتي و جستجو نجات دريايي برگزار گرديد

مانور مشترک مقابله با آلودگي نفتي و جستجو و نجات دريايي صبح امروز 12 مهرماه سال 1391 در بندر نوشهر برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مانور مشترک مقابله با آلودگي نفتي و جستجو و نجات دريايي صبح امروز 12 مهرماه سال 1391 در بندر نوشهر برگزار شد.

سازمان بنادر و دريانوردي با همکاري ارگان هاي دريايي کشور به منظور اجراي الزامات کنوانسيون هاي SIR، OPRP و پرتوکل ER با هدف ارتقاي آمادگي، ملي و استاني و توسعه همکاري ها براي مواجه سريع و موثر با سوانح بزرگ دريايي، کاهش خسارات احتمالي، ارزيابي و حصول اطمينان از آمادگي پرسنل مرتبط با فعاليت هاي جستجو و نجات دريايي، مقابله با آلودگي نفتي، اشاعه فرهنگ جستجو و نجات و حفظ محيط زيست دريايي برگزار مي گردد.

اين همايش يک روزه ملي جستجو و نجات دريايي و مقابله با آلودگي نفتي و حضور مديران و مديران سازمان ها و شرکت هاي مختلف دريايي در عرصه جستجو و نجات و حفظ محيط زيست دريايي در روز 12 مهرماه 1391 برگزار گرديد.

در اين همايش به ارائه 7 عنوان مقاله در زمينه موضوعات مرتبط با اقدامات مربوط به آلودگي، جستجو و نجات دريايي، نحوه امدادرساني پايگاه امداد کشوري، تجهيزات و طرح هاي تحقيقاتي به بررسي دستاوردها، موانع و مشکلات سازمان ها، دستگاه ها و ارائه راهکارها به منظور ارتقاء ساختار مقابله اضطراري دريايي کشور پرداخته شد.

اين مانور ملي با امکانات عملياتي و تجهيزات ويژه و با مشارکت فعال تعداد 15 دستگاه دولتي کشوري و لشگري از جمله سازمان  حفظ محيط زيست، استانداري مازنداران، جمعيت هلال احمر، سازمان امداد و نجات و ساير سازمان ها و همچنين حضور ناظرين از کشورهاي آذربايجان و دبيرخانه برنامه محيط زيست درياي خزر در روز 12 مهرماه 91 برگزار مي گردد.

در راستاي الزامات ملي و بين المللي، سازمان بنادر و دريانوردي نسبت به مجهز کردن بنادر به تجهيزات پاکسازي و مقابله با آلودگي دريا و ارزش جمعا حدود 100 ميليارد تومان اقدام نموده است که قسمتي از آن هم اکنون در بنادر کشور در آينده به بهره برداري خواهد رسيد.

همچنين به منظور پيشگيري از آلودگي دريا و بنادر و نسبت به جمع آ‌وري مواد زائد کشتي ها اقدام مي کنند و در اين خصوص 3 فروند بالگرد در جهت پايش و کنترل آب هاي جمهوري اسلامي ايران مورد استفاده قرار گرفته است.

براساس اين گزارش در بخش جستجو و نجات دريايي، 153 ميليارد تومان براي خريد ناجي و احداث 18 پست اسکله سرمايه گذاري شده است که سالانه 10 ميليارد تومان، هزينه اجاره بالگرد و تامين و نگهداري و راهوري تجهيزات ناجي در اين بخش است.

برپايه اين گزارش استعداد تجهيزاتي و پرسنلي به کار گرفته شده در اين مانور عبارت است از 3 مجموعه کامل تجهيزات مهار و جمع آوري آلودگي نفتي از دريا، 25 فروند انواع شناور، 4 فروند بالگرد، تجهيزات ويژه براي انتقال و درمان سريع مصدومين حوادث دريايي و تعداد 200 نفر از پرسنل و تيم هاي درمان عملياتي مي باشند.

اهداف اين مانور ارتقاء‌ سطح آمادگي منطقه اي، ملي و استاني براي مواجه سريع و موثر با سوانح بزرگ دريايي از طريق ايجاد هماهنگي بين کشورهاي همسايه و سازمان هاي ملي و توسعه همکاري ها به منظور مواجه به سازمان هاي دريايي و کاهش خسارات احتمالي مي باشد.

همچنين اجراي الزامات در اهداف کنوانسيون هاي SEARCHAND ((SIR RESCUE و پروتکل مقابله با آلودگي نفتي بزرگ در درياي خزر، ارزيابي و حصول اطمينان از آمادگي پرسنل مرتبط با فعاليت هاي جستجو و نجات دريايي، مقابله با آلودگي هاي نفتي به منظور برنامه ريزي، سازماندهي و هدايت و کنترل و عمليات خصوصا سيستم گزارش دهي در هنگام وقوع سوانح دريايي از ديگر اهداف اين مانور بزرگ به شمار مي رود.

براساس اين گزارش،  به منظور استفاده از امکانات بهينه امکانات ملي و ارتقا  سطح همکاري بين سازمان ها در خصوص ارائه خدمات جستجو و نجات دريايي و تفاهم نامه همکاري بين سازمان بنادر و دريانوردي و سازمان امداد و نجات و  جمعيت هلال احمر کشور قبل از برگزاري مانور ملي امضا و تبادل گرديد.

هدف از تبادل اين تفاهم نامه استفاده از توانمندي هاي 2 سازمان و همکاري جهت ارايه خدمات بهتر امداد و نجات به افراد مضطر در دريا مي باشد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار