ادامه تنش ترکیه و یونان در دریای اژه

گارد ساحلی یونان یک کشتی تجاری ترکیه را در دریای اژه هدف گلوله قرار داد.

مقر فرماندهی گارد ساحلی ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد این کشتی تجاری با نام " آناتولیا" ساعت ۱۳:۲۷ به وقت محلی دیروز شنبه در حوالی جزیره "بوزجا آدا" و در حریم دریایی ترکیه در حال عبور بود که با شلیک گارد ساحلی یونان مواجه شد.

بنا بر این اطلاعیه در این اقدام گارد ساحلی یونان به هیچ یک از ۱۸ سرنشین کشتی ترکیه آسیبی وارد نشده است. به گفته رسانه‌های ترکیه از شش گلوله شلیک شده، دو مورد به کابین ملوان این کشتی اصابت کرده است. دادستانی جمهوریت چاناک قلعه برای تحقیقات این موضوع پرونده تشکیل داده است.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام کشتیرانی یونان نوشته است که این کشتی سیگنالی منتشر نمی‌کرد، بنابراین گارد ساحلی یونان خواستار توقف آن شده بود.

به گفته این مقام که خواست نامش فاش نشود، کاپیتان این کشتی بدون توجه به این هشدار به سرعت به حرکت خود ادامه داد و همین موضوع باعث شد که گارد ساحلی تیر هشدار هوایی شلیک کند.

تنش دو کشور بر سر حاکمیت چند جزیره در دو دریای اژه و مدیترانه از دیر باز دچار تنش بوده و از چند روز گذشته، بدلیل کلید راداری یونان علیه جنگنده‌های ترکیه این تنش به اوج خود رسیده است و نخست‌وزیر یونان، ترکیه را به «قلدری» متهم کرده است.

ترکیه و یونان در دهه‌های گذشته همواره بر سر مجموعه‌ای از مسائل، از جمله ادعا‌های ارضی در دریای اژه و حد و حدود حریم هوایی خود در این منطقه، با یکدیگر اختلاف داشته‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
یونان = سگ دست آموز آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۳۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
ترکیه هم مثل ایران با همسایهایش مشکل داره ترکیه با ارمنستان عراق ایران یونان قبرس سوریه از قدیم مشکل داشته اطلا کل خاورمیانه سیاست انگلیسه که همه با هم مشکل داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
یونانی ها کرم دارند که اینقدر ترکیه را تحریک به در گیری می کنند اینها که هر دو عضو ناتو هستندالبته یونان فرزند تنی وترکیه فرزند ناتنی اروپا حساب می شود.
آخرین اخبار