کشف دوگونه جدید از فسیل گربه سانان در مراغه

رئیس اداره محیط زیست شهرستان مراغه گفت:فسیل دو گونه دیگر از گربه‌سانان در منطقه فسیلی مراغه کشف و تایید شد و تنوع گونه‌های این پستانداران به ۱۵ مورد رسید.

آقای زارع با عنوان اینکه گوشتخوارانی چون خانواده‌های گربه‌سانان، خرس‌ها، راسو‌ها و کفتار‌ها از متنوع‌ترین اجزای جانوری منطقه فسیلی مراغه هستند گفت: با کشف فسیل دو گونه دیگر از گربه سانان در این منطقه تنوع گونه‌های این پستانداران در منطقه فسیلی مراغه به ۱۵ مورد رسید.

آقای زارع افزود: این گونه‌های جدید استخراج‌شده از منطقه آهق مراغه مربوط به خانواده «Pristifelis attica, Paramachaerodus orientalis» هستند.

وی با عنوان اینکه گوشتخواران در انتهای هرم جانوری از نظر تغذیه قرار دارند و تاکید کرد: این پستانداران به علت وسعت منطقه حکمرانی‌شان از اهمیت زیستی بالائی در شناخت جغرافیایی دیرینه، آب و هوای دیرینه و محیط زیست دیرینه منطقه فسیلی مراغه برخوردار هستند.

آقای زارع ادامه داد: معروفترین گوشتخواران منطقه فسیلی مراغه ببر دندان شمشیری و خرس‌ها هستند و ببر دندان شمشیری به علت دو دندان نیش بلند و جثه بزرگش برای بیشتر مردم شناخت شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان مراغه گفت: که نحوه شکار ببر دندان شمشیری به علت ایجاد پارگی زیاد به واسطه دندان‌های نیش بلندش برای بیشتر مردم و پژوهشگران جذابیت دارد.

وی علت انقراض ببر‌های دندان شمشیری را وابسته بودن آن‌ها به شکارهایی با جثه بزرگ، تغییرات آب و هوایی و مهاجرت علف خواران ذکر کرد.

وی اظهار کرد: خرس موسوم به «Indarctosmaraghanus» به علت اینکه برای اولین‌بار از منطقه فسیلی مراغه معرفی شد، جزء گوشتخواران خاص این سازند به شمار می‌رود.

آقای زارع گفت: تشابه گوشتخواران منطقه فسیلی مراغه با نواحی فسیل مهره‌دار میوسن یونان، ترکیه، چین و هند از محیط زیست وسیع این جانوران با آب و هوای یکسان حکایت دارد و بیانگر محیط زیست ساوانایی آن دوران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.