معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه نان، قوت اصلی بیشتر مردم جامعه است، سلامت آن را بسیار با اهمیت دانست و از عرضه نان کامل در ۲۵ نانوایی شهر شیراز خبر داد.

عباس رضائیان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: نان کامل یا نان سبوس دار، به دلیل وجود پوسته و جوانه، منبع غنی فیبر، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان، یکی از بهترین گزینه‌ها برای امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

او افزود: نان تهیه شده از آرد سفید، به دلیل درصد سبوس گیری بالا و حذف سهم زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم و فسفر در جریان آسیاب کردن، ارزش چندانی ندارد و نان‌هایی که از آرد کامل تهیه می‌شود، از کامل‌ترین نان‌ها به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نان کامل در دمای کمتر و زمان طولانی‌تری نسبت به نان سفید پخت می‌شود، گفت: وجود فیبر بیشتر در نان کامل باعث ایجاد سیری زودرس و کاهش جذب قند و کلسترول در دستگاه گوارش و پیشگیری از چاقی می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های گوارش به‌ویژه سرطان کولون پیشگیری می‌کند.

او با اشاره به افزایش کیفیت و توسعه دسترسی به نان کامل و ارتقای آگاهی جامعه در این خصوص تصریح کرد: با توجه به افزایش نانوایی‌های عرضه کننده نان کامل در شهر شیراز، شهروندان با توجه به فراهم شدن این ظرفیت تلاش کنند نان سفره خود را از نان‌های کامل تهیه کنند.

اطلاعات و آدرس نانوایی‌های عرضه کننده نان کامل در صفحه گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت، به نشانی اینترنتی https://fhc.sums.ac.ir/uploads/۱۱۸/Nutrition/public%۲۰education/۳۴.pdf جهت دسترسی عموم قرار گرفته است.

برچسب ها: نان ، نان کامل ، نانوایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
درود،آری مدت زمانی ست که شاهد نصب بنری کوتاه در بعضی از نانوایی سنگکی تحت عنوان کیفیت نان کامل و سبوس دار و متفاوت ازنان معمولی هستیم،باید خون گریه کرد به حال ما مردم که حتی لیاقت خوردن نان مرغوب و کامل هم نداریم، از مسولین هم کمال تشکر را دارم که بعد از چندین دهه بفکر ما محرومین هستند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سخنم با مردمی هست که دنبال عدالت هستن تمام اصناف ایران هرساله افزایش قیمت دارن از شهرداری و مالیات و پول برق آب گاز شهریه دانشگاه کرایه خونه بلیط هواپیما و تا اتوبوس تاکسی و تمام مواد غذایی از لبنیات و گوشت مرغ و.... تمامی این ها هر سال افزایش قیمت داشتن بجز نان که الان ۳ ساله نرخ جدید نداشته
من نانوا فقط در بحث نان خودکفا هستم ولی تو تمام این هزینه ها مصرف کننده هستن
و روزی ۸۰۰به شاطر
روزی ۳۰۰برای نان دربیار
و روزی ۳۰۰برای خمیر گیر هزینه میکنم با هزینه ناهار شام صبحونه بیمه
حتی پول گاز و مالیات ها چند برابر شده ولی مردم میگن نان باید به نرخ ۳ ساله پیش باشه
و دولت از جیب کارگر نانوا که از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب کار می‌کنه یارانه میده به مشتری
و با این هزینه ها نان حتی با آرد مجانی هم سود ندارن و دولت نان وا را مجبور کرده که نان را با ضرر به مردم بده
کدام یک از این مشاغل ایران ۳ ساله نرخ جدید نداشته و به همین قیمت قبل خدمات میده ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
دروازه اصفهان
۰۰:۴۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
بیخود کردید. کدوم نانوایی نون درس میدن مردم. نصف خمیر نصف دیگه سوخته. اما برای خودتون مثل زبون مار خوشکل و کامل پخته میپزید بدون دورریز. حروم تون باشه که نون مردمو آجر کردید. حروم خونوادتون.
Iran (Islamic Republic of)
محمد اکبری
۰۷:۲۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
بیشترین سود نانوایی داره همش الکی میگن که ضرر داره تو شیراز هم نون خوب پخت نمی‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۱۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کدوم ناینوایی، نون درسست به مردم بیچاره میده شکر خدا نعمت الهی رو میکن برگ کاغذ بدون قوت میدن مردم. تا میخوای استفاده کن خشک میشه وبدون خاصیت باید بریزی دور